Tiderne har ændret sig siden Siemens i 1999 vandt udbuddet om Københavns Amt, som outsourcede sin it-drift. Derfor har kravene til amtets it-leverandør også ændret sig, og det koster nu Siemens jobbet til fordel for NNIT.
Fra 1. januar 2006 hedder Københavns Amts derfor NNIT, men ifølge amtets it-chef Jan Kold-Larsen kommer leverandørskiftet ikke på grund af utilfredshed med Siemens.
- De grundlæggende kvalitetskrav har ændret sig, så det ikke længere er den samme ydelse, som vi indgik aftale om i 1999, siger Jan Kold-Larsen.
Den første kontrakt om drift med Siemens drejede sig først og fremmest om at holde amtets store it-systemer kørende. Det var en opgave, amtet valgte at outsource, fordi det dengang var vanskeligt at skaffe kvalificerede medarbejdere.
Trecifret millionbeløb
Den nye opgave er bredere defineret og stiller nye krav til leverandøren. Først og fremmest er skal opgaven nu betragtes fra brugernes synspunkt.
Det betyder også, at prisen er forhøjet. Da Siemens og Københavns Amt indgik den første aftale omkring årtusindeskiftet lød prisen på 65 millioner kroner over fire år.
Den nye aftale, som ligeledes løber over fire år, har en værdi svarende til et trecifret millionbeløb. Aftalen indebærer også en ændret struktur for både bod og belønning for leverandøren.
En af opgaverne, som NNIT nu skal stå for, bliver driften og vedligeholdelsen af amtets fremtidige systemer til elektroniske patientjournaler, EPJ.
Siemens bød også på amtets udbud, men blev slået af NNIT. Ifølge Jan Kold-Larsen er valget af en ny leverandør også sket med det forestående arbejde i forbindelse med strukturreformen for øje.
Her skal en del af amtets opgaver samles i den nye Region Hovedstaden.