Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Forleden faldt jeg over Christiane Vejløs fortælling om at opføre sig som et menneske i Netto-køen.
Hun lagde telefonen i lommen, kiggede op og førte en ultrakort validerende samtale om at være på arbejde på en søndag, og kassemedarbejderen livede op over den overraskende menneskelighed på en regntung dansk forårsdag.
Samme Vejlø er bogaktuel med bogen ”Argumenter for mennesker”, og hun slår med sin lille hverdagshistorie vel også et slag for, at vi bliver opmærksomme på vores egen robotadfærd i hverdagen.
Det tog sikkert ti sekunder mere i Netto-køen og medførte skulende blikke fra de andre i køen, at hun formastede sig til at betragte kassemedarbejderen som et levende menneske og ikke som en robot.
Historien handler for mig at se om, at vi er på et punkt i historien, hvor vi helt seriøst skal forholde os til samspillet mellem menneske og maskine.
Vi skal arbejde med, hvad det er at være menneske, når arbejdet flytter over i software.
New practice
Samtidig i en anden af hverdagens galakser – nemlig LinkedIn – så jeg en managementkonsulent advokere for en new practice.
Han argumenterer tankevækkende for, at vi nu skal gøre op med et 100-årigt paradigme, der definerer arbejdet som noget, mennesker gør, og derfor reducerer computere (og dermed AI) til medhjælper. Procesforbedringen med denne tænkning er for lille og for inkrementel.
Paradigmet har været, at menneskeligt arbejde koster penge, og derfor skal vi automatisere og kortslutte og reducere vores processer på alle tænkelige måder – ikke mindst med teknologi.
Men hvad nu, hvis AI gør arbejdet? Ja, så kan processen jo være så lang og besværlig, den vil være, uden at det rent faktisk gør den dyrere.
Ikke lige præcis et budskab om lean. Milevidt fra RPA-rationalet, som er at erstatte trivielle og rutineprægede elementer i en menneskelig arbejdsproces med software.
Nej, det her er at tage konsekvensen af, at AI gør arbejdet og så starte med at bygge den rette proces med det udgangspunkt og ikke lade AI-modellen efterligne menneskets arbejdsproces.
Hvor er HR?
De to historier ovenfor ligger jo på en bund af den ene forudsigelse efter den anden om, hvordan AI vil ændre vores arbejdsliv.
Store dele af de fleste menneskers jobindhold spås forandret, og nærmest ingen job bliver uberørt af teknologien.
Resultatet er kolossale forandringer i vores organisationer, og derfor er det så underligt, at HR-funktionen nærmest er usynlig i den teknologiske debat.
Mens samfundet og politikerne helt generelt er ved at forholde sig til både at fremme AI og afbøde negative effekter af AI, vil det være mindst lige så relevant, at vi begynder at arbejde internt i virksomhederne.
Naturligvis er der kæmpestore forskelle på, hvordan en 28-årig og en 68-årig vil se på AI på arbejdspladsen.
Og jeg taler da heller ikke om finde én rigtig vej at gå. Tværtimod.
Vi behøver et rum - en kultur – hvor vi bearbejder den nye teknologis betydning i bredeste forstand, for vi er kun lige begyndt.
AI’s konsekvens for medarbejderne handler om etik, kompetence, jobindhold, arbejdsdeling og viden. Og teknologien er slet ikke færdigudviklet (og færdig bliver den aldrig), og de organisatoriske konsekvenser står heller ikke bøjet i neon.
Men netop derfor er der brug for en aktiv strategisk HR-funktion til at facilitere forandringen.
Hvis man beder ChatGPT om at argumentere for, at HR-ledelsen skal være aktiv omkring AI, så kan den levere disse manende ord:
”I sidste ende er nøglen til en vellykket AI-udrulning en holistisk tilgang, der integrerer teknologien harmonisk med menneskelige færdigheder og værdier. HR-chefer er bindeleddet mellem teknologiske fremskridt og menneskelig kapacitet. Deres rolle som strategiske beslutningstagere og kulturforvaltere er afgørende for at sikre, at AI ikke blot bliver en teknologisk tilføjelse men en transformation, der styrker mennesker og organisationen som helhed. I den digitale tidsalder er det netop HR-chefernes menneskelige touch, der vil lede vejen fremad.”
Meget fint skrevet. Nu håber jeg, at HR-lederne griber handsken.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.