Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Forleden havde jeg lejlighed til at tale længe og grundigt med en enterprise-arkitekt fra Polestar i Gøteborg.
Han fortalte om at opgradere et komplet ERP-system i public cloud på 10 dage, og han tegnede omridset af en helt anden ”samtale” mellem it og forretning.
Det afgørende og ret banebrydende er at fjerne ”forhandlingen” mellem it og forretning. I stedet kører virksomheden efter et princip om automatisk at tage nye opgraderinger ind, og det gør den to gange om året.
Polestar tager altså små skridt hvert halve år i stedet for at samle sammen og bruge mange kræfter på at tage et syvmileskridt.
Den hurtige opgradering rummer - udover en teknisk proces - at forretningen skal sætte ressourcer af til at forstå og undersøge potentialet i den nye funktionalitet. Planlagt. Uden diskussion og uden ”forhandling”. Og i øvrigt ikke med krav om partout at ændre forretningsproces.
Opgør med et skævt magtforhold
Hvis virksomheden betragter en ny ERP-version hver halve eller hele år som et eksternt vilkår, så har det en lang række følgevirkninger. Processen får noget styrbart, forudsigeligt og nemt over sig. Både it og forretning ved, at det sker.
Der ligger et opgør med et gammelt og skævt magtforhold. Forretningen har jo altid været ”kunde” hos it-funktionen, og den har kunnet vælge timing og funktioner og siddet for bordenden i projektstyring, udrulning og organisation.
Det nye er, at det slet ikke er en diskussion. Ny ERP er et rammevilkår på linje med vejret, lovgivningen og valutakursen. Forretningen (og it-afdelingen) skal forholde sig til noget nyt et par gange om året.
Ren kerne. Punktum
Vi har været vant til at forhandle om funktionalitet og forretningsprocesser – og måske specialtilpasning. Pris, tid og nytteværdi var oppe på bordet.
Men cloud-ERP fjerner hele grundlaget for den debat. Den erstattes af valget mellem mange færdige funktionelle hyldevarer inden for standarden.
Den rene kerne sejrer i fuld udstrækning. Ikke alene ud fra en omkostningsperspektiv (lavere TCO) men i lige så høj grad ud fra et innovationsperspektiv.
Forretningen skal tilpasse sig til standarden, fordi det giver adgang til at ændre og innovere på en langt mere fundamental og langsigtet måde.
Der er ikke mening i at file i administrative processer, hvis alternativet er at bruge krudtet på at bygge bæredygtige forsyningskæder eller substituere gamle forretningsprosesser med AI og anden automatisering.
Og denne innovation kan – med en ren kerne af data – hurtigt tilkobles, tilkøbes eller udvikles modulært med brug af ERP-systemets pendant til Apples AppStore.
Alle ud på gulvet
Hos os i SAP med fem årtier på bagen og et enormt bagkatalog af branchefunktionalitet er vi ikke født som cloud-ERP, og vores commitment til at gå den vej har skabt turbulens i kundekredsen.
Vores CEO Christian Klein meldte for et halvt års tid siden ud, at det ikke kan lade sig gøre at levere den samme innovation til on-premise-kunder som til cloud-kunder. Simpelthen fordi det tager for lang tid for on-premise kunderne at implementere og opnå forretningsværdien.
Computerworld dækkede det dengang og for nylig lancerede SAP et nyt cloud migreringsprogram med økonomiske incitamenter til on-premise-kunderne. Også dette dækkede Computerworld.
Sagen er jo den, at gode og loyale kunder ikke kan forvente at tage springet over på ægte cloud-ERP på 10 dage. Der er ofte tale om store projekter, fordi ERP er så forretningskritisk og ofte ganske kompliceret.
Det ville normalt kræve dobbelt licens til både den gamle og den nye software, og det er her SAP går ind og hjælper til.
En række gratis ydelser og automatiske opgraderingspakker er udtryk for samme klare signal: Fremtiden for ERP er i skyen, og alle skal med ud på dansegulvet og lære de nye dansetrin, som åbner for innovation til virksomheder med en ren kerne af data.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.