Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Avanceret software og AI bliver mere og mere udbredt blandt bilproducenter, så de kan levere den bedste brugeroplevelse for kunderne.
Hele bilindustrien gennemgår i disse år fundamentale forandringer, og softwareanvendelsen bliver kritisk for fremtidens biler.
Netværksforbundne biler – “connected cars” – genererer store mængder af data, hvilket har en enorm værdi.
Men det kan være problematisk, når bilproducenterne skal bede om tilladelse hos tredjepartsleverandører for at ændre den software, der for eksempel styrer kontrollen i bilens sæder.
Derfor skal bilbranchens OEM-virksomheder (Original Equipment Manufacturers) være proaktive, når det kommer til at generere de nødvendige indsigter samtidig med, at køretøjernes systemer er godt beskyttet.
I et interview med magasinet Everything Electric fortæller Fords CEO, Jim Farley, at Fords software er udviklet af 150 forskellige virksomheder.
Som en traditionel OEM-virksomhed gennemgår Ford en væsentlig transformation, der skaber nye udfordringer.
Det er for eksempel ændringer i kundernes købsadfærd, nye måder at eje køretøjer på og hele elektrificeringen af transportområdet.
Samtidig kommenterede Elon Musk for nylig også på den afgørende betydning, som software har i biler.
Mens de fleste i branchen mener, at førerløse biler tidligst er en realitet om et årti, måske endda senere, er Musk mere optimistisk.
Og ifølge ham vil Tesla desuden have sin egen ChatGPT-funktion inden for et par år – hvis ikke allerede i år.
En udfordring for bilproducenter
I takt med, at bilproducenterne udstyrer bilerne med mere software, bliver de i stigende grad forbundne.
Biler i fremtiden vil således blive brugt på en helt anden måde end i dag. For at innovationer som car-as-a-service, delt mobilitet, selvkørende biler samt stemmestyring, chat og videofunktioner kan blive en realitet, skal bilproducenterne kunne indsamle og analysere data.
En af de store udfordringer i dag er imidlertid, at information genereres af den software, der er i bilerne, hvilket betyder, at Ford og alle de øvrige OEM-virksomheder skal indsamle data fra alle deres softwareleverandører for at kunne analysere dem.
Data er nødvendige for at skabe indsigt.
Men det er et stort problem, at data bliver opbevaret af mange forskellige leverandører, for de taler sjældent sammen.
Det gør det svært for bilproducenterne at få fat i de oplysninger, som de har brug for, så de kan levere i overensstemmelse med kundernes forventninger.
At arbejde med mange leverandører giver også en anden stor udfordring: nemlig sikkerhed. Alt for hurtig udvikling uden tilstrækkelig kommunikation mellem leverandørerne kan således gøre køretøjerne sårbare og øge risikoen for cyberangreb.
Angreb på køretøjer og bilproducenterne steg da også med 225 pct. mellem 2018 og 2021.
Find en løsning, der passer dig
Der er forskellige veje frem.
Ford har for eksempel besluttet at udvikle alt internt.
Det giver virksomheden mulighed for at kontrollere adgangen til data og begrænse risikoen for, at tredjepartsleverandører ikke opretholder sikkerheden i applikationer og tjenester.
Dog har meget få bilproducenter ressourcerne eller evnerne til at stå for det selv.
Grunden til at de vælger applikationer og tjenester fra tredjepartsleverandører er, at disse leverandører jo er de bedste indenfor deres respektive felter.
Løsningen er dog ikke at stoppe fuldstændig med at bruge tredjepartstjenester.
I stedet skal bilproducenterne sikre, at deres syn på og krav til sikkerhed og dataadgang stemmer overens med softwareleverandørernes.
Sikkerheden må aldrig være valgfri. Den skal være en integreret del i applikationen og kombineres med egne overvågningssystemer.
Uanset om bilproducenterne vælger at udvikle deres software selv eller samarbejde med tredjepartsleverandører, skal sikkerhed altid prioriteres og opretholdes.
Ved at opbygge dataøkosystemer med de absolut førerende eksperter på markedet, kan bilproducenterne sikre deres adgang til de nødvendige data og informationer, når de behøver dem.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.