Siden Tesla i begyndelsen af året satte tryk på priserne, er det blevet meget billigere at blive elbilsejere – forudsat at man havde 300.000 eller mere at smide efter en elbil.
I markedet under 200.000 kroner har udvalget været beskedent til ikke-eksisterende.
Det laver Citron om på med hvad der med al sandsynlighed bliver landets billigste elbil: Citroen ë-C3.
Her tilbydes en lettere hævet udgave af den prisvenlige C3-bybil, som ved lejligheden får sig et nyt mere kantet look end hidtil, kendt fra Citroëns ’Oli’ konceptbil, der giver en mere SUV-lignende profil og små tre centimeter højere frihøjde (163mm i alt)
Bilens største salgsargument bliver prisen, som debuterer rekordlave 23.300 euro i sin grundkonfiguration. Det svarer til bare 174.000 kroner – om end de danske priser sandsynligvis vil debutere 10 til 15 tusinde højere på grund af den højere danske moms.
Skrabede sager
Selv med en antaget debutpris på 190.000 kroner vil Citroen ë-C3 stemple ind på det danske bilmarked som den billigste elbil der er til at få i dag.
Den rekordlave pris ser dog allerede nu til at smitte af på udstyrslisten, hvor basisvarianten helt vil skulle undvære en infotainment-skærm. I stedet ville underholdning skulle sikres af ens mobil placeret i en holder sammen med en dedikeret ’My Citroën Play Smartphone Station’ app.
Den anden ’Max’ udstyrsmodel vil dog byde på 10,25 tommer infotainmentskærm med CarPlay/Android Auto, head-up display, komfort-sæder, 60/40 bagsæder, klimaanlæg, 17” alufælge og mere.
Batteriet bliver på 44 kWh, hvilket skulle kunne sikre op til 320 kilometers kørsel efter den optimistiske WLTP-metode. Lynladning foregår med op til 100 kW, hvilket sikrer at der kan lades fra 20 til 80 procent på 26 minutter. Den ombordværende LFP-kemi skulle dog gøre at batteriet slides mindre af opladning hele vejen op til 100 procent.
Motoren yder 113 hestekræfter, hvilket gør at der skal regnes med omkring 11 sekunder for at nå de 100 i timen fra stilstand. Du kommer ikke til at skulle frygte klip i kørekortet på dansk motorvej da topfarten er på 135 kilometer i timen.
Rummelig minibil
Citroen ë-C3 er stort set identisk med sin forgænger med sine by-egnede mål på 4,01 gange 1,76 meter – men den vokser betragteligt i højden, så den nu kommer et mulehår over de 1,57 meter.
Indvendig skulle den dog være vokset ifølge Citroën, som lover et par centimeter mere albuerum og benplads til bagsædepassagererne.
Bag sidste sæderække tilbydes der 310 liters plads til bagage.
Kommer til foråret – efterfulgt af tilbudsudgave
Den danske pris på Citroëns budgetvenlige elbil er ikke offentliggjort endnu, men bliver klar inden bilen får sin danske debut i andet kvartal 2024.
Citroen ë-C3 bliver fremstillet i Slovakiet Stellantis-koncernens fabrik i Trnava.
Synes du fortsat at ë-C3 virker for dyr, har selskabet planer om at introducere en endnu billigere variant med blot 200 kilometers rækkevidde en gang i 2025.
Her forventes prisen af debutere under 20.000 euro, svarende til under 150.000 kroner. Den vil dermed matche den udgående benzindrevne C3’s nuværende debutpris.