Artikel top billede

Netcompany oplyser Frihedsgudinden i Paris og har et klart budskab til Europa

Europa skal ranke ryggen, lyder det budskab, som Netcompany i går oplyste Paris med.

“Europe must stand tall.”

Sådan lyder det budskab, som Netcompany tirsdag aften udstyrede den parisiske udgave af Frihedsgudinden med.

Netcompany har som bekendt udviklet mange af de systemer, som har været med til at digitalisere den offentlige sektor i Danmark, og i de seneste år har selskabet haft stadig større fokus på også at udvikle løsninger i resten af Europa.

Således mener Netcompany også, at det er på tide, at Europa ranker ryggen og tager ansvar for sin egen digitale udvikling.

“Vi efterlyser flere europæiske løsninger – udviklet af europæiske virksomheder og ansvarlige over for europæiske borgere,” står der i en skriftlig meddelelse fra Netcompany, underskrevet af topchef André Rogaczewsky, som selskabet netop har offentliggjort.

For afhængig af USA

Her argumenterer Netcompany for, at Europa i dag er alt for afhængigt af digitale løsninger, der ikke er udviklet i Europa.

“Europas digitale rygrad er i høj grad bygget på systemer, vi ikke nødvendigvis selv kontrollerer. Fra datacentre til cloud-løsninger – og de applikationer og algoritmer, der former vores beslutninger,” står der i meddelelsen.

Beslutningen om netop at oplyse den parisiske udgave af Frihedsgudinden skyldes de aktuelle udfordringer i det transatlantiske samarbejde, forklarer Netcompany.

“Engang en gave, der symboliserede den transatlantiske alliance og Vestens fælles idealer – men i dag står statuen som en påmindelse om et århundredelangt fællesskab, der er under hårdt pres,” skriver Netcompany.

Den parisiske version af Frihedsgudinden står på øen Cygnes, der ligger i Seinen ikke langt fra Eiffeltårnet.

Det er en kopi af den langt større amerikanske Frihedsgudinde, som Frankrig forærede til USA, og som bekendt står på Liberty Island ved indsejlingen til New Yorks havn.