Tesla Model 3 behøver efterhånden ikke længere nogen introduktion.
Sammen med Tesla Model S, viste den for den brede danske offentlighed, hvordan en elbil skulle skæres, mens de øvrige producenter døjede med at komme bare i nærheden, når det gælder både teknisk og software-mæssig formående.
Det er dog snart fem år siden, den første Model 3 trillede over den danske landegrænse, og selv om det blev til flere tekniske overhalinger til bilen, blev tiden moden til en regulær ansigtsløftning i en tid, hvor det pibler frem med nye konkurrenter til bilen fra både nært og fjernt.
Meget er dog sket, siden de allerførste Model 3 landede i Danmark for snart fem år siden – og Tesla Model 3 årgang 2024 skal løfte baren gevaldigt, hvis Tesla vil holde sit forspring i feltet af mellemstore eldrevne sedaner.
Første indtryk
Denne nye Tesla Model 3 minder umiddelbart om sig selv med sine stort set uændrede proportioner, der strækker sig over knap 4,67 meter og 1,85 meters bredde.
Alligevel vil man straks kunne kende den nye model på dennes ændrede forlygter, som synes at være lånt fra Teslas kommende Roadster 2.0, som godt nok er blevet vist frem helt tilbage i 2017, men som altså ikke kan købes endnu.
Bagpå får lygterne også et nyt look, der strammer udtrykket, og samtidig gør bilen mere synlig i trafikken end forgængeren.
Ellers bydes der på lettere revideret aerodynamik og nye mere effektive dæk, som gør at maratonløberen i serien, Tesla Model 3 Long Range, nu kan nærme sig 678 kilometers rækkevidde målt efter WLTP-metoden. En ny rekord for klassen.
Indeni kabinen har Tesla overhalet endnu mere, hvilket du kan læse indgående om i Computerworlds første møde med bilen her.
Ergonomisk miskmask
Noget af det første man vil bemærke som fører i den nye Model 3, er den umiddelbare mangel på grundlæggende udstyr såsom armen til blinklyset og gearvælgeren.
Den slags hører åbenbart fortiden til ifølge Tesla, som her forviser de to vigtige styreelementer samme sted som armen til vinduesviskeren i både Model S og Model X: til skærmen og nogle knapper.
Når du skal sætte bilen i gear, skal du en tur forbi skærmen og dermed kigge væk fra vejen.
Det vænner man sig nu relativt hurtigt til.
Hvad der kræver mere tilvænning, er de nye knapper til blinklysene, som jeg endnu har til gode at blive fortrolig med.
For denne fører er det over to årtiers muskelhukommelse, der skal slippes, når der nu skal navigeres igennem en rundkørsel med nogle knapper, som følger med rattet rundt, når der drejes.
Jeg skal nok få lært det på sigt, men det vil kræve mere end få stunder med bilen, før vi bliver venner på den front.
Som halv fransk skribent får jeg lyst til at sende Teslas udviklingsafdeling på studierejse omkring Frankrigs landeveje- og rundkørsler, for på egen krop at føle, hvor uhensigtsmæssigt det kan være at genopfinde den dybe tallerken ved betjeningen af vinduesviskere.
Det grundlæggende anker ved Tesla Model 3 og Model Y – det manglende instrumentbræt - lever i øvrigt fortsat videre.
Det kræver igen en vis tilpasning, men opvejes i det mindste af, at Tesla disker op med en af branchens største, flotteste og hurtigst lystrende skærme på markedet.
En eventuel opgradering til et heads-up display – endda bare som en opgradering – vil derfor fortsat være kærkommen, for som Tesla-fører kommer ens øjne til at kigge mere ned på midterkonsollen, end hvad burde være nødvendigt.
En reel opgradering
Så snart man kører i den nye Model 3, er man dog ikke i tvivl. Tesla har gjort sig umage her.
Den nervøsitet, der kunne præge affjedringen i Model 3 og Model Y, er her ikke. Her lystres der hurtigt, men sikkert, mens bump og andre unoder i vejene dæmpes på komfortabel vis.
Når styringen samtidig er let og direkte, føles Model 3 nu som selskabets mest modne og kompetent kørende bil i selskabets portefølje – til trods for at den faktisk er billigst.
Noget af hemmeligheden bag de fine køreegenskaber ligger sikkert i, at bilen er markant lettere end sin konkurrenter.
Selv Long Rang versionen med det store 80 kWh batteri og firhjulstræk vejer mellem 100 og 250 kilo mindre end eksempelvis Hyundai Ioniq 6 eller Polestar 2, hvilket alt andet lige gør den bedre til at håndtere sin færd på snirklede veje.
Kraftoverskud er der samtidig rigeligt af, da de to motorer ombord Tesla Model 3 Long Range tilsammen kan levere lige knap fem hundrede hestekræfter.
Nul til 100 kan derfor klares på under 4,5 sekunder, hvis man skulle få lyst til at teste ens passagerers evne til at holde frokosten nede.
Hvad jeg nu synes overrasker mest, er ikke den voldsomme acceleration - den har man set i mange andre elbiler efterhånden - men rettere hvor udramatisk kræfterne leveres.
Disse leveres hurtigt og sikkert. Skal det være skørt, sjovt og en anelse uforsvarligt, skal man nok vente på Model 3 udkommer i en ny Performance-model. Denne kommer nok en gang i det nye år.
Et er de dynamiske egenskaber, noget andet er komforten. Og det er her, hvor løftet synes at være størst i Model 3.
Denne kommer især fra den omhyggelige reduktion af vindstøj, som Tesla nu leverer men også i form af rare opgraderinger i form af et glimrende lydanlæg, kølet luft til sæderne og en otte tommer stor infotainment-skærm til bagsædepassagererne.
Et andet element af komfort er, hvordan Tesla generelt minimerer besværet ved at rejse langt med elbil ved at sikre relativ hurtig lynladning og et stadigt voksende økosystem af Tesla-ladere til at lynlade på farten.
Det sidste, men lige så afgørende element for især langturen, er assistentsystemernes evne til at hjælpe under kørslen.
Dagens testkørsel var dog for kort til, at disse kunne gennemgås til fulde. Første indtryk er dog, at de ligger på linje med dem, som i dag findes i Model Y.
En evig to’er
Tesla Model 3 version 2.0 har alt det, der skal til for at blive et hit.
Prisen, der debuterer under 340.000 kroner er mere end skarp, designet er nydeligt, kvaliteten er høj, mens både de tekniske og dynamiske egenskaber er i top. Selv grundmodellen med baghjulstræk er så kapabel med sine små 300 hestekræfter og 550 kilometers rækkevidde, at den vil række til enhver med interesse for eldrift, komfort og kvikke køreegenskaber.
Alligevel er der gode grunde til at tro, at den vil leve i skyggen af Model Y af den simple grund, at der tilbydes mindre plads, og at bagklappen ikke kan åbnes helt op under taget.
Selvom den er billigere og bedre end Model Y på alle øvrige parametre, risikerer den at blive en evig to’er.
Omvendt giver den grund til at se frem til, hvad Model Y vil diske op med af forbedringer, når dennes afløser kommer rullende, hvilket ifølge Reuters skulle ske om omkring et år.