Det ligger nærmest lidt i de ord, man finder i kataloget: ’Extreme’ og ’California’ mode indikerer, at den dansk-designede elbil ’Ocean’ fra den danskstiftede bilproducent Fisker ligger åndmæssigt meget langt væk fra det Danmark, der får digtere og forfattere til at ærgre sig over jantelov og november måned generelt.
Alligevel byder den næsten to meter brede stor-SUV på noget, som for alvor kan ægge den danske folkesjæl: Udsigten til et godt tilbud.
Og så gør det heller ikke noget, at bilen har en bismag af noget, der smager af rødt og hvidt.
(Danske) Fisker Ocean
Det er ene og samme mand, man finder bag selskabet ’Fisker’ og bilen ’Ocean’: Henrik Fisker, som nu er baseret i USA og er naturaliseret amerikaner.
Efter at have skrevet flere år som ledende designer hos hæderkronede bilproducenter som Aston Martin og BMW, har den danskfødte designer stiftet to bilselskaber, hvor den seneste, Fisker Inc., alene fokuserer på elbiler.
Selskabet, som blev grundlagt i 2016, er nu klar med sin første bil, som altså er en SUV i fuld størrelse i Ocean-modellen.
Selvom rødderne altså danske, er bilen så fjern fra en Ellert, som man kan blive med sine fuldvoksne mål 4,78 meter gange 1,98 meter.
I virkeligheden ser den endda større ud, end den ser ud på billeder.
Det er måske en egenskab ved, at det er en dygtig designer, der har trukket stregerne til Ocean, som formår at tage den noget gumpetunge størrelse, som en SUV kan være, og formår at få den til at se dynamisk ud.
Men nu er det altså en stor bil, hvilket den også er i praksis, med rigelig plads foran og bagpå. Det eneste der kan udsættes noget på her, er pladsen i bagagerummet, som der alene afsætter 476 liters plads til ens kufferter – det er under normalen, for så stor en bil. Til gengæld kan der trækkes hele 1,82 tons på krogen – noget over normalen.
Alternativ tilgang
Når man sætter sig oppe foran i Fisker Ocean mødes man af en spøjs, smal og tårnhøj touch-skærm på hele 17,1 tommer. Denne kan dog vendes til 16:9 biografformat, som giver mulighed for at se eventuelle storfilm på det store lærred.
Det næste, der undrer en, er valget af materialer. Det er ikke så meget valget af bæredygtige og genanvendt plast, der forundrer, men mere det at det er noget sløjt og kedelig plastik, det er blevet smeltet om til. Dette er ikke en luksusbil.
Nuvel, den billigste konfiguration, Ocean Sport, som Fisker har til gode at sende ud i handlen, debuterer dog ved 329.280 kroner, hvilket gør den til den billigste i sin kategori.
Dagens testkørsel foregår dog i topmodellen, Ocean ’Extreme’, hvor prisen lyder på 529.000 kroner – men hvor der til gengæld kvitteres med et monumentalt batteri på 113 kWh, som skulle give en lige så monumental rækkevidde på over 700 kilometer. Det blev dog kun til en kort køretur.
Dertil kommer sjove indslag, såsom indbygget soltag – bestående af solceller – som kan give strøm til et par tusind kilometers ekstra rækkevidde, hvis solen ellers skinner nok på bilen.
Mest imponerende er nok den særlige ’California’ mode, hvor alle ruder – inklusive bagklappens bagrude, rulles ned og giver en åben og nærmest cabriolet-lignende oplevelse. Til gengæld får du ikke nogen bagrudevisker, hvilket igen gør Fisker mere oplagt til det californiske end det danske vejr.
Rod på hjul
Så snart man triller i Fisker Ocean, bliver man først positivt overrasket over, hvor letkørt bilen opleves. Det er en stor bil, der føles mindre, end den er.
Men så snart man er lidt for ihærdig med ’gas’-pedalen, begynder unoderne at blive tydelige. Det første, der bemærkes her, er de vilde 571 heste, men de doseres hverken effektivt eller lineært over de fire hjul.
Her leveres kræfterne i to tempi givetvis fordi, baghjulenes motor er lidt længere om at blive aktiveret.
Vil man opleve de mange heste i fuld flor, skal man aktivere en særlig ’launch’ indstilling, der kan eksekvere 0-100 disciplinen på under fire sekunder. Af en eller anden grund er denne feature begrænset til kun at blive anvendt 500 gange i bilens levetid.
Selv ved mere adstadig kørsel er bilens undervogn og motorstyring ikke helt betryggende. For at værne om batteriet drives bilen alene frem af forhjulene, som dog let kunne komme til at skride på tør vej.
Når styretøjet samtidig er vagt og upræcist, giver det ikke meget tiltro til andet end afslappet kørsel. Det indtryk forstærkes af affjedringen som er tunet langt mere mod det komfortable end det dynamiske.
En beta-version
Fisker Ocean er den første tilnærmelsesvis danske bil i årtier – men den virker på ingen måde som en bil, der er skabt med den danske bilists hverdag for øje.
På papiret er Ocean dog lokkende. Batteriet er stort, hestekræfterne er mange, pladsen er rigelig, og prisen er revideret mod det mere rimelige. Den testede topmodel koster nu 529.000 kroner.
Og så er den i øvrigt nydelig at se på.
Men hvad teknikblad og pressefotos ikke afslører er, at både teknik og software ikke virker færdigbagt, mens kvaliteten ombord tenderer mod det sløje. Man fristes til at kalde Fisker Ocean for en betaversion.
Samtidig skal man som Fisker-køber besidde en vis optimisme og tro på, at Fisker som selskab også vil være med os på den lange bane – hvilket ikke er givet hos en relativ nystartet virksomhed i en meget kapitaltung branche.