Det var måben at spore i rummet, da Polestar for første gange løftede sløret for den smukke ’Precept’-konceptbil.
Lidt anderledes gik det for sig, da Polestar præsenterede den bil, som faktisk skulle blive produktionsudgaven af konceptet: Polestar 5.
Det betagende design er faktisk overraskende så tro mod originalen, at Polestars direktør Thomas Ingenlath skulle understrege, at det var en produktionsmodel og ikke en konceptbil, der blev vist frem på et af podierne ved årets Polestar Day event.
Bagved stod Polestars ’Synergy’-koncept og viste, hvordan en eldreven hyperbil skulle se ud ifølge selskabet – og givetvis sugede noget af opmærksomheden.
Men Polestar 5 er altså snart klar, og den ligner altså et rullende design-studie.
Særlige batterier
Et af elbilers mest afgørende attributter er batteriet, hvor kemi og opsætning er altafgørende for batteriet kapacitet, ladeevne og vægt – og dermed også bliver altafgørende for bilens rækkevidde, performance og effektivitet.
Her vil Polestar 5 byde på en særlig ramme af sammensvejset aluminium, som vil gemme på en spritny 800 volts batteri-arkitektur, der vil muliggøre ekstrem hurtig ladning og afladning.
Det nyligt annoncerede samarbejde med StoreDot, hvis teknologi gør det muligt at fremstille batterier fra 10 til 80 procent på under 10 minutter, giver indikationer om, at lynladeseancerne bliver korte med Polestar 5.
Samtidig annoncer selskabet, at man vil alliere sig med den sydkoreanske batteriproducent SK On om at fremstille dedikerede batterier med ultralange battericeller på mere end en halv meter.
Sammen med en revideret kemi bestående af et særligt højt nikkel-indhold vil det sikre en høj energitæthed, loves det.
Den eksakte størrelse oplyses ikke endnu, men den skulle være god for 600 kilometers rækkevidde.
Det kraftige batteri vil bidrage til køreoplevelsen ved at levere strøm til to mægtige elmotorer, der sammen vil levere 884 hestekræfter leveret til både for- og bagakslen.
Det skulle række til at eksekvere 0-100 km/t disciplinen på bare 3,2 sekunder.
Uden bagrude
Det ydre design her nærmest identisk med Precept-konceptet, men hvor detaljer såsom digitale sidespejle dog ikke lever videre og i stedet erstattes med den konventionelle slags.
Proportionerne er samtidig rettet omkring hjulene, hvor det er mere realistiske fælgstørrelse, der opereres med.
Hvordan bilen vil tage sig ud indvendigt, er Polestar ikke klar til at vise frem på nuværende tidspunkt, men der kan forventes en bil i en proper størrelse med dens omkring fem meters længde og to meters bredde.