Det amerikanske teknologifirma Rambus har udviklet en tråd-teknologi, som kan løse et flaskehalsproblem i behandling af 3D-grafik.
Faktisk er der tale om en flaskehals, der er rigeligt stor. Men når det gælder 3D-grafik bliver den i dag ikke udnyttet optimalt ifølge Rambus.
Rambus udvikler design til hukommelsesteknologier, som det sælger på licens til producenter af RAM-chip.
De DRAM-chips, der bruges sammen med grafikprocessorer, er udrustet med en kraftig flaskehals, som de fodres med data gennem.
Flaskehalsen er imidlertid skaleret til at håndtere de store databidder, som pc-processorerne har brug for at flytte til hukommelsen.
Fire tråde
Grafikprocessorerne benytter normalt betydeligt mindre bidder i beregningerne af 3D-grafik. I 3D-grafik arbejder processoren med et stort antal små polygoner, som hver især ikke fylder meget.
Til gengæld er der mange af dem, og med den nuværende DRAM-teknologi, kan kun en databid af gangen komme gennem flaskehalsen, hvilket betyder ventetid for grafikprocessoren.
Derfor har Rambus udviklet en teknologi, der gør det muligt at oprette fire parallelle tråde, så fire forskellige typer af polygoner kan passere flaskehalsen på én gang.
Rambus har endnu ikke indgået aftaler med nogen producenter af DRAM-chips om at benytte teknologien. Derfor vil der formentligt gå et par år, før færdige produkter kommer på markedet, oplyser selskabet.
Direktør Jon Peddie fra analysefirmaet Peddie Research spekulerer dog i, om teknologien vil blive brugt i den kommende version af Sonys spilkonsol, Playstation 3. Rambus samarbejder med Sony, Toshiba og IBM om at levere hukommelsesteknologi til konsollens centrale processor.