Siden Telia i juli sidste år købte den danske del af teleselskabet Orange, er danskerne fortsat blevet bombarderet med reklamer for Oranges produkter.
"Gå MMS-amok" har teleselskabet fortalt de danske kunder, selvom Orange-navnet kun har været Telias på lånt tid. Fra 29. maj droppes Orange, så kunderne fremover må nøjes med Telia-navnet.
Reklamepengene er dog langt fra spildt, mener direktør Jesper Brøckner fra Telia Mobile.
- Vi har kun kørt kampagner for produkter, ikke image-reklamer for Orange-navnet. Vi er ikke interesserede i at sælge Orange-navnet, kun produkterne, forklarer han.
Tomme butikker uden kampagner
Årsagen til, at Telia ikke har stoppet markedsføringen af Orange-produkterne, er ifølge Jesper Brøckner, at det tager lang tid at slå de to mobilselskaber sammen.
Orange og Telia har derfor kørt med to net, to varemærker og to administrationssystemer. Alene kundeservicen har det ikke været let at slå sammen fra den ene dag til den anden.
For at Orange-kunderne skulle blive i selskabet i stedet for at forsvinde til andre selskaber, har Telia derfor holdt liv i produkterne, mens sammenlægningen kom på plads.
- Vi har for eksempel ikke måtte tage Telia-produkter ind i Orange-butikkerne før 29. marts, siger Jesper Brøckner.
Uden fortsatte reklamekampagner for Orange-produkter kunne selskabet derfor være endt med gabende tomme Orange-butikker.
Om to dage skyder Telia så sin nye kampagne i gang for at fortælle danskerne, at det er slut med Orange-navnet og MMS-amok.
- Inden weekenden er omme er du sikkert træt af at høre det enkle budskab: Orange bliver til Telia. Orange bliver til Telia. Orange bliver til Telia, siger Jesper Brøckner.
Tredje image-kampagne
Det bliver den tredje store image-kampagne, som Orange er involveret i. Da det franskejede mobilselskab først kom til Danmark 1998, blev navnet Mobilix banket ind i knolden på danskerne med en kampagne i 20 millioner kroners-klassen.
I 2001 skiftede Mobilix efter ordre fra sin franske ejer navn til det globale varemærke Orange. Det kostede ifølge daværende direktør Monique Moullé-Zetterström selskabet omkring 50 millioner.
Også denne gang bliver der tale om en stor reklamekampagne med reklamer på busser, i radio og på tv.
- Der er garanteret nogle reklamefolk og andre, der slikker sig om munden, siger Jesper Brøckner.
Han ønsker dog ikke at oplyse, hvad regningen bliver for at få Orange til at blive til Telia i danskernes bevidsthed.