Telia forsvarer Oranges MMS-amok

Mobilselskabet Orange er blevet markedsført aggressivt, siden selskabet blev solgt til Telia, selvom navnet nu droppes. Telia forsvarer sig med, at Orange-butikkerne ikke kunne stå tomme. Orange skal nu i gang med det tredje danske hamskifte siden 1998.

Siden Telia i juli sidste år købte den danske del af teleselskabet Orange, er danskerne fortsat blevet bombarderet med reklamer for Oranges produkter.

"Gå MMS-amok" har teleselskabet fortalt de danske kunder, selvom Orange-navnet kun har været Telias på lånt tid. Fra 29. maj droppes Orange, så kunderne fremover må nøjes med Telia-navnet.

Reklamepengene er dog langt fra spildt, mener direktør Jesper Brøckner fra Telia Mobile.

- Vi har kun kørt kampagner for produkter, ikke image-reklamer for Orange-navnet. Vi er ikke interesserede i at sælge Orange-navnet, kun produkterne, forklarer han.

Tomme butikker uden kampagner

Årsagen til, at Telia ikke har stoppet markedsføringen af Orange-produkterne, er ifølge Jesper Brøckner, at det tager lang tid at slå de to mobilselskaber sammen.

Orange og Telia har derfor kørt med to net, to varemærker og to administrationssystemer. Alene kundeservicen har det ikke været let at slå sammen fra den ene dag til den anden.

For at Orange-kunderne skulle blive i selskabet i stedet for at forsvinde til andre selskaber, har Telia derfor holdt liv i produkterne, mens sammenlægningen kom på plads.

- Vi har for eksempel ikke måtte tage Telia-produkter ind i Orange-butikkerne før 29. marts, siger Jesper Brøckner.

Uden fortsatte reklamekampagner for Orange-produkter kunne selskabet derfor være endt med gabende tomme Orange-butikker.

Om to dage skyder Telia så sin nye kampagne i gang for at fortælle danskerne, at det er slut med Orange-navnet og MMS-amok.

- Inden weekenden er omme er du sikkert træt af at høre det enkle budskab: Orange bliver til Telia. Orange bliver til Telia. Orange bliver til Telia, siger Jesper Brøckner.

Tredje image-kampagne

Det bliver den tredje store image-kampagne, som Orange er involveret i. Da det franskejede mobilselskab først kom til Danmark 1998, blev navnet Mobilix banket ind i knolden på danskerne med en kampagne i 20 millioner kroners-klassen.

I 2001 skiftede Mobilix efter ordre fra sin franske ejer navn til det globale varemærke Orange. Det kostede ifølge daværende direktør Monique Moullé-Zetterström selskabet omkring 50 millioner.

Også denne gang bliver der tale om en stor reklamekampagne med reklamer på busser, i radio og på tv.

- Der er garanteret nogle reklamefolk og andre, der slikker sig om munden, siger Jesper Brøckner.

Han ønsker dog ikke at oplyse, hvad regningen bliver for at få Orange til at blive til Telia i danskernes bevidsthed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere