Online-butikken Amazon.com vil gerne lære sine kunder bedre at kende. Rigtig meget bedre. Det skal et nyt softwarepatent hjælpe online-giganten med.
Amazon har fået tildelt et patent på software, som ud fra kundernes indkøb kan gætte sig frem til alder, køn og mærkedage, skriver det britiske magasin New Scientist.
Softwaren finder nøgleord som "fødselsdag" eller "bryllup" i varebeskrivelserne og kæder det samme med oplysninger om kundens valg af gavepapir.
Gætter sig til profil
Ud fra hvilket produkt kunden har købt, hvordan det er pakket ind, hvor det er sendt til, og hvad kunden tidligere har købt, gætter softwaren sig frem til en profil af kunden.
Den kan Amazon bruge til bedre at målrette reklamer for andre af online-butikkens produkter til den enkelte kunde.
Det nye patent vækker forargelse hos forbrugergrupper, som frygter, at Amazon kan bruge informationerne til at tegne en profil af forbrugere, som aldrig har besøgt Amazon, alene ud fra modtageradresser på pakkerne.
- Alle databaser med den slags information er guf for identitetstyve, siger Jason Catlett fra forbrugerorganisationen Junkbusters til New Scientist.
Amazon har dog ingen umiddelbare planer om at implementere sit nye patent, oplyser online-butikken.
Amazon.com, der åbnede som online-boghandel, men siden har udvidet til mange andre produkter, havde i sit seneste kvartal en indtjening på omkring to milliarder kroner.