Skal man tro analytikerne, så er rigtigt mange it-chefer så godt og grundigt trætte af fænomener som spyware og adware, at de har skrevet modgiften på indkøbssedlen for 2005.
I en frisk analyse fra analysefirmaet Forrester siger 65 procent af de adspurgte it-chefer, at de vil investere i systemer til spyware-bekæmpelse i 2005.
Det gælder både opgraderinger og nye systemer.
- Spyware er nu rykket op på en fjerdeplads på listen over trusler, som it-ansvarlige er mest bekymrede for og overhaler problemer som spam og identitetstyveri, siger analytiker David Friedlander fra Forrester.
Spyware og adware kommer som oftest ind i en virksomhed som bagage fra mange "gratis" programmer eller via besøg på upålidelige hjemmesider.
Når en bruger begynder at opleve en langsommere pc, flere popup-reklamer og konstant ændring af browserens startside, så bliver virksomhedens it-afdeling som regel sat på sagen.
Det er det direkte økonomiske incitament for virksomhederne til at investere i anti-spyware.
Anti-spyware for 1,8 milliarder
Mens spyware generer it-cheferne og ikke mindst brugerne, så kan leverandørerne af anti-spyware godt finde de store skeer frem, når kagen skal deles.
Analysefirmaet IDC forudser nemlig, at den kage, der hedder markedet for antispyware, alene i USA vil vokse til en samlet værdi af knap 1,8 milliarder kroner i 2008. Vel at mærke fra et niveau, der i 2003 hed beskedne 70 millioner kroner.
Den ventede efterspørgsel får også de traditionelle sikkerhedsleverandører til at røre på sig. Både netværksproducenter som Cisco og antivirusfirmaer som Symantec gør sig klar til at erobre markedet.
- Spyware og adware har overskredet tærsklen fra blot at være irritationsmomenter til at være en udgift for virksomhederne. Problemet er nu der, hvor virus var i virksomhederne for ti år siden, siger Jayshree Ullal, chef for Ciscos sikkerhedsgruppe, til nyhedsbureauet AP.
Flere antivirusfirmaer er begyndt at sælge samlede systemer, hvor antivirus pakkes med en personlig firewall og anti-spywaresoftware.