Prisregn over digitalt dansk reklamebureau

It-firmaet Shockwaved havde en finger med i spillet ved tre ud af seks priser, da årets bedste danske netannoncer blev kåret ved et stort show torsdag. Shockwaved har i løbet af få år rundet 30 ansatte og en tocifret millionomsætning.

Kim Hvidkjær måtte på scenen tre gange ud af seks mulige, da Foreningen af Danske Internetmedier torsdag kårede sidste års bedste netannoncer og -kampagner. To kampagner for henholdsvis Totalkredit og DR indbragte i alt tre priser.

Dermed trådte den 27-årige entreprenør og hans firma Shockwaved ind på scenen i mere end en forstand - seks år efter at han stiftede selskabet med ambitionen om at leve af at skabe interaktiv underholdning.

Store kunder
Siden da har Shockwaved fået store kunder som DR, Sonys Playstation og medicinalgiganten Glaxosmithkline på referencelisten.

Kunder, der sidste år var med til at sende omsætningen i vejret til et tocifret millionbeløb, mens firmaet har rundet 30 ansatte.

- Vi har virkelig fat i nogle steder, hvor de fleste reklamebureauer bliver grønne i hovedet, siger Kim Hvidkjær.
>
Nu er han klar til bryde den anonyme tilværelse og sætte Shockwaved på landkortet i Danmark, hvor selskabet ønsker en dominerende rolle inden for digital markedsføring.

Kim Hvidkjær forventer vækstrater på 30 til 40 procent om året, mens bundlinjen som altid er positiv. Sidste år blev det til et overskud på omkring en million kroner.

27-årige Kim Hvidkjær står bag og ejer firmaet Shockwaved, der på få år har rundet 30 ansatte og en tocifret millionomsætning ved at skabe digital markedsføring.
- Vi var meget teknologiske i begyndelsen og har udviklet os i retning af det kreative, fortæller han.

Kunderne skal vende tilbage
På trods af sin baggrund koncentrerer Shockwaved sig først og fremmest om at bevise værdien af selskabets produkter for at sikre, at kunderne vender tilbage.

- Vi vil gerne kunne måles på bundlinjen, og vi arbejder med at kunne dokumentere effekten, siger Kim Hvidkjær.

Et eksempel er Totalkredits prisvindende kampagne Ombygningsspillet, som skaffede 60.000 brugere og en række nye kunder.

Den fokus betyder også, at Shockwaved bekymrer sig mindre om platformen og mere om effekten af de ting, selskabet sætter i søen. Både mobiltelefoner, pc-desktoppen og interaktivt tv kan fungere som supplement til internettet.

- Vi prøver at være medieuafhængige i stedet for kun at lave websites. Fokus er på digitale kanaler, men vi har ingen præference. Vi kigger på, hvad der er mest relevant, forklarer direktøren.

Det har givet bonus hos en række store selskaber, som alle har valgt Shockwaved som fast partner.

DR er kernekunde

Den væsentligste af kunderne er DR, og Shockwaved har blandt andet stået for DR's nuværende netradio og chatuniverset Hundeparken i samarbejde med de meget kreative typer hos DR. Hundeparken fik den eftertragtede Prix Italia Web-pris.

Torsdag fik Shockwaved derudover prisen for årets mest kreative netkampagne for "Den store pakkeleg" - et julespil hos DR, som skaffede 256.000 unikke brugere på tre uger.

Shockwaved har netop sikret sig mulighed for en god fremtidig indtjening, da selskabet sammen med de langt større it-selskaber NNIT og Accenture vandt et EU-udbud om en rammeaftale om interaktive tjenester til DR.

- Vi har haft samarbejde med DR i mange år, så rammeaftalen cementerer det gode samarbejde, siger Kim Hvidkjær.

Satser globalt

Shockwaved arbejder allerede med norsk og svensk tv samt Sony om Playstation i England. Hertil kommer opgaver for det globale medicinalfirma Glaxosmithkline.

For Kim Hvidkjær, som har det fulde ejerskab i selskabet, er ambitionen nu at bruge det grundlag til at bryde Danmarks grænser.

Dermed får den unge direktør nok at se til, da han samtidig er i gang med sidste år på sin MBA og bliver far til marts.

Shockwaved blev stiftet i 1999, og Kim Hvidkjær havde før det et job i reklamebranchen og en uddannelse fra det nu lukkede Space Invaders.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere