Google slår bremsen i for annoncekaos

Et voksende kaos af søgerelaterede annoncer får nu Google til at sætte en stopper for tilknyttede personer, der kæmper om at sælge de samme produkter. Det kan blandt andet ramme den danske komiker Henrik Bruhn, der ellers ville score millioner på konceptet.

Nye regler fra Google betyder, at brugerne fremover slipper for et hav af annoncer for det samme firmas produkter, når de søger på søgemaskinen.

Det betyder, at det er slut med eksempelvis 150 annoncer for det samme flyselskab, når man søger efter ordet "flybillet".

Årsagen til de nye regler for Googles annonceprogram Adwords er stigende konkurrence inden for såkaldte affiliates - det vil sige folk, der annoncerer for andre firmaers produkter og får en del af indtægterne ved salget.

Google har nu ændret reglerne, så der kun vises én annonce, selvom mange forskellige har betalt for annoncer, der henviser til den samme adresse på internettet.

- Det er med til at rydde lidt op i annoncehelvedet på Google, men der er helt sikkert nogen, der kommer til at brænde fingrene på det, siger Rasmus Sørensen, der er søgemaskinespecialist i det danske firma Notabene.

Umiddelbart kan det virke som et underligt træk fra børsnoterede Google, fordi selskabet nu skræmmer en del af de kunder væk, som gennem Adwords sikrer en solid indtjening og skyhøje aktiekurser.

Rasmus Sørensen mener dog, at det giver god mening, fordi Google har haft store problemer med blandt andet beskyttede varemærker i forbindelse med Adwords-programmet.

- Google slipper for en masse bøvl med at have en masse annoncører, som byder på de samme produkter, og så giver det plads til flere annoncører, siger han.

Ud over Notabene har danske firmaer som Netpointers, Traceworks og Danmark Online set store indtjeningsmuligheder i at hjælpe firmaer med at optimere brugen af Google, men ifølge Rasmus Sørensen bliver de kommercielle firmaer ikke ramt af de nye regler.

- Vi er typisk ikke affiliates. Vi håndterer kampagnerne for det firma, som i bund og grund sælger produkterne, så for vores vedkommende betyder det ikke noget, fortæller han.

I stedet bliver det mennesker som den danske komiker Henrik Bruhn, der kan blive ramt på pengepungen.

Computerworld Online beskrev i oktober, hvordan han ville tjene millioner på et kursus, der underviser folk i brugen af Googles Adwords-program.

Konceptet var, at folk kunne få store kommissionsindtægter ved at fungere som mellemmænd og selv købe annoncer på Google.

Det er der nu sat en effektiv stopper på, fordi søgemaskinen altså fremover kun viser én annonce for hvert firma per søgeord.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere