Uni-C vil have telefonnumre på nettet

Tiden er inde til, at danske telefonnumre får deres egne adresser på internettet. Det mener det statslige it-selskab Uni-C, der har søgt om tilladelse til at drive en såkaldt ENUM-tjeneste i Danmark. Med den vil danskerne i fremtiden kunne bruge det samme telefonnummer til både mobiltelefoni, IP-telefoni og sågar e-mails.

Det statslige it-selskab Uni-C presser nu på for, at danskernes telefonnumre får deres egne adresser på internettet.

Selskabet har derfor søgt IT- og Telestyrelsen om at få lov til at drive den danske udgave af den internationale ENUM-tjeneste, der gør det muligt at slå et telefonnummer op på nettet og se, hvilke funktioner der hører til det.

- Tanken med ENUM er, at man bruger et telefonnummer som domænenavn. Det vil sige, at skriver man telefonnummeret som IP-adresse, så kommer det til den service, man gerne vil have, siger chefkonsulent Frode Greisen fra Uni-C.

ENUM er navnet på en protokol skabt af Internet Engineering Task Force (IETF), og i al sin simpelhed oversætter den traditionelle telefonnumre til en adresse på nettet.

Nye tjenester

Hvis Uni-C får held med sin ansøgning, betyder det, at danske telefonnumre fremover får deres egen adresse på nettet under det overordnede domænenavn 5.4.e164.arpa.

IDG Danmark, som udgiver Computerworld Online, har telefonnummeret 77300300, og det nummer vil på nettet derfor få den kryptiske adresse 0.0.3.0.0.3.7.7.5.4.e164.arpa.

Internetadressen kan bruges til at udvikle en række nye tjenester inden for e-mails, fax og IP-telefoni, selv om det område af markedet stadig er meget umodent.

For eksempel kan et IP-telefoni-selskab i fremtiden slå et telefonnummer op på nettet og her få at vide, om det tilhører en anden IP-telefoni-kunde. I så fald kan opkald sendes over internettet i stedet for at skulle dirigeres ud over det traditionelle fastnet.

Ét nummer

En anden mulighed kunne være, at ejeren af telefonnummeret har valgt at koble det sammen med sin e-mail-adresse eller mobiltelefon, så et nummer benyttes til flere kommunikationsmedier.

- Inden for IP-telefoni kan man forestille sig, at systemet slår op i registret og sender en voice mail, hvis personen ikke er til stede, siger Frode Greisen.

I første omgang vil Uni-C dog kun drive selve navneserveren, som kan sammenlignes med en telefonbog, der fortæller, hvor de enkelte telefonnumre hører til.

Det bliver herefter op til de enkelte teleselskaber, lige fra store TDC til lille Musimi, at opbevare oplysninger om de enkelte kunder og udvikle de nødvendige tjenester.

Tiden er moden

Allerede i 2002 sendte IT- og Telestyrelsen spørgsmålet om ENUM i høring. Dengang var konklusionen blandt de få høringssvar, at ENUM var på et tidligt udviklingsstadium uden kommercielle muligheder i den nærmeste fremtid.

Nu mener Uni-C dog, at tiden er moden til at få en dansk tjeneste op at køre, så branchen har mulighed for at prøve det og begynde udviklingen af tjenester. Også selv om der ikke på nuværende tidspunkter findes tjenester.

- Det handler lidt om hønen og ægget. Operatørerne vil ikke udvikle noget, hvis der ikke er en navnetjeneste, siger Frode Greisen.

Spørgsmålet, om Uni-C skal have lov til at drive tjenesten, har netop været til høring. Selskabet har haft en ENUM-tjeneste i test siden foråret, så Uni-C er klar til at sætte gang i serveren med det samme, tilladelsen ryger ind gennem brevsprækken.

Gratis tjeneste

Herefter vil selskabet sende en invitation ud til de danske teleselskaber, så de i samarbejde kan diskutere, hvordan den gratis ENUM-tjeneste skal fungere i praksis.

- Omkostningerne ved at sætte det op er små, og det er derfor, at vi i første omgang vil gøre det uden omkostninger for brugerne, siger Frode Greisen.

Han overvejer også, om Uni-C måske selv skal deltage i udviklingen af tjenester, eksempelvis i samarbejde med IP-telefoni-selskaber.

Computerworld Online beskrev onsdag, hvordan IP-telefoni-opkald oftest sendes via det traditionelle fastnet, fordi IP-telefoni-selskaberne mangler en samlet database at slå op i, hvor de kan tjekke, om et telefonnummer tilhører en anden IP-telefoni-kunde.

- Hvis vi kan finde samarbejdspartnere, vil vi gerne prøve at bygge nogle tjenester. Hvis IP-telefoni-selskaberne synes, at det her vil være en god database til at finde numre, så synes vi, at det er alle tiders, siger Frode Greisen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere