Amerikanske universitetsstuderende bliver i stigende omfang vurderet af en computer, når de går til skriftlig eksamen.
I stedet for at have to universitetscensorer til at vurdere opgaverne sætter flere universiteter nu en computer til at afløse den ene censor. Det skriver avisen Washington Post.
Det er specielt blevet udbredt til den såkaldte GMAT-prøve, som giver adgang til at læse videre på overbygningen efter de første år på universitetet.
Mere end to millioner opgaver
Siden man første gang satte en computer til at vurdere disse prøver i 1999 har mere end to millioner opgaver ifølge Washington Post fået karakter af et stykke software.
Softwaren er dog ikke alene om at bedømme opgaven. Den endelige bedømmelse sker sammen med en menneskelig censor.
Hvis computeren og menneskets vurdering af opgaven afviger mere end et enkelt point på den amerikanske karakterskala, skal opgaven vurderes på den gamle facon med to censorer.
Computeren er først og fremmest egnet til at vurdere strukturen i den studerendes besvarelse af opgaven.
Softwaren kan analysere sætningsopbygning og ordforråd og på den måde basere karakteren på en vurdering af den studerendes evne til skriftlig argumentation, oplyser Richard Swartz fra Educational Testing Service, som har udviklet programmet, til Washington Post.
Han oplyser desuden, at programmet er enig med den menneskelige censor i mellem 87 og 94 procent af tilfældene.
Mens computeren er velegnet til at analysere den studerendes evne til at strukturere teksten, så er den ikke egnet til at vurdere evnen til at få idéer eller tænke i større sammenhænge.
Derfor er det netop kun de eksaminer, hvor det er struktur og argumentation, som vurderes, hvor computeren er brugbar.