Danske Ørsted og en række andre virksomheder, der tidligere har annonceret på Elon Musk sociale medie X, får nu en sag på halsen.
Det oplyser Linda Yaccarino, der er adminsitrerende direktør for X i et opslag på mediet.
Her anklager hun helt specifikt virksomheder som Ørsted, Unilever, Mars og CVS Health for at stå bag en massiv og organiseret annonce-boykott, der er i strid med den amerikanske monopollovgivning og har kostet X milliarder af dollar i tabt omsætning.
"Konsekvensen – og måske intentionen – med denne boykot har været at forsøge at fratage X's brugere, hvad enten de er sportsfans, gamere, journalister, aktivister, forældre eller politiske og erhvervsmæssige ledere, adgangen til deres globale forsamlingshus," skriver hun
Del af en sammenslutning
Virksomhederne er ifølge X alle en del af en sammenslutning, der hedder Global Alliance for Responsible Media og de satte alle deres annoncering på X på pause efter, at Elon Musk købte det daværende Twitter i 2022 og gennemførte dramatiske ændringer i medarbejderstaben og tjenestens reglement.
Linda Yaccarino oplyser desuden i en video, at sagsanlægget blandt andet er motiveret af beviser, der er tilvejebragt af den juridiske komite i den amerikanske kongres.
Elon Musk selv har også selv lagt et opslag på X om sagsanlægget. Her skriv er han:
“Vi forsøgte at være flinke i to år, men vi hørte ikke andet end tomme ord. Nu er der krig.”
Ørsteds presseafdeling oplyser til Computerworld, at selskabet ikke har noget kommentarer til sagen.