Hollandsk-sydkoreanske LG Philips scorer indtil videre kassen på det stigende salg af fladskærme, skriver Reuters.
I andet kvartal i år blev selskabets overskud cirka 3,7 milliarder kroner, hvilket var en firedobling i forhold til samme periode året før.
LG Philips er et joint venture mellem elektronikgiganterne LG og Philips og er på verdensmarkedet for LCD-fladskærme kun overgået af Samsung.
Hidtil har markedet for de flade LCD-skærme været præget af stor efterspørgsel fra forbrugerne og mangel på vigtige komponenter fra leverandørernes side.
Det har været med til at drive indtjeningen i vejret, men analytikere mener, at det nu er ved at vende, fordi producenterne investerer kraftigt i nye fabrikker.
- Forbrugerne udsætter deres køb af LCD-skærme, fordi de hører, at priserne vil falde, siger en sydkoreansk analytiker til Reuters.
LG Philips er for tiden i gang med en børsnotering, men de forventede prisfald på LCD-skærme gør det svært at tiltrække investorer.
Indtægterne fra børsnoteringen skal gå til at bygge en ny fabrik. Det er en del af selskabets samlede plan om at investere næsten 130 milliarder kroner i nye fabrikker over de næste ti år.
Analytikere siger til Reuters, at prisen på en 17 tommer LCD-skærm har været stabil i andet kvartal, men at den ventes at falde med 25 procent i løbet af året.