Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
AI er på alles læber i øjeblikket.
Nogle frygter for deres job, mens andre ser muligheder og nye, forretningsmæssige landvindinger.
Der er stort set ingen grænser for hvad, vi mener, AI kan løse eller forandre. Og naturligt nok for næsten hver eneste dag kan man i medierne læse om nye områder, som AI kan revolutionere. Sygdomme kan helbredes, krige kan vindes og studerende kan bestå deres eksamener.
Men frem for alt så kan AI effektivisere, automatisere, og i det hele taget drive vores forretning, så vi kommer forrest i kampen om kunderne.
Mon jeg er den eneste, der står tilbage med følelsen af, at der er noget, vi overser.
Hvordan kan alle tro, at de kan få en konkurrencemæssig fordel ved at bruge det samme værktøj, som alle andre.
Det er naivt at tro, at konkurrenterne enten ikke har hørt om AI, eller mener, at de kan klare sig foruden.
Du kan naturligvis være så snyde heldig, at du er den største, rigeste eller hurtigste spiller inden for dit felt, og at dine konkurrenter halter så langt efter, at de ikke har fået anskaffet den standard AI-model, alle satser på i øjeblikket.
Det er dog mere sandsynligt, at I, hvis I reelt er konkurrenter, liggere tættere på hinanden, og det, du gør i dag, vil konkurrenten gøre i morgen. Og så er I konkurrencemæssigt lige vidt.
I har naturligvis begge optimeret forretningen, men befinder jer stadig på samme niveau rent konkurrencemæssigt.
Der findes flere forskellige standard AI-modeller, men standard er præcis det, de er – og ikke andet.
Bevares, det er da rart at få løst processer hurtigere og mere fejlfrit, men hvis konkurrenten har de samme modeller, bringer det dig ikke foran.
Du er nødt til at træde et niveau op og skabe dine egne AI-værktøjer på baggrund af egne data. Den vej har nogle virksomheder allerede valgt at gå.
’Javel ja, Novo har sin egen chatGPT, men Novo er også meget større og har langt flere ressourcer end de fleste virksomheder’, vil man med rette kunne argumentere.
Men det handler ikke kun om størrelse og ressourcer. Det handler om strategi og taktik. Du skal vælge dine kampe med omhu.
Du kan måske ikke bygge din egen chatGPT, men du kan satse på at udnytte AI på de områder, hvor det giver mest mening for din forretning.
Og så er vi fremme ved min pointe, for hvem kan fortælle dig, hvad der giver mening for din forretning? Det kan du, dine medarbejdere og dine tekniske samarbejdspartnere.
Det er også kun jer, der kan beslutte hvilke områder, I vil og kan være førende inden for og dermed hvilke områder, hvor I vil satse – muligvis med AI, men ellers med anden form for digitalisering.
Med andre ord, det handler om mennesker, der kan gå forrest og træffe beslutninger. Mennesker der kan prioritere og dermed skabe et redskab, der kan slå konkurrenterne, fordi det netop er forankret i jeres virkelighed og jeres data – og dermed bliver unikt.
AI har eksisteret i mange år- faktisk siden 1960’erne, men først nu er det begyndt at vinde frem i stor målestok.
Eller rettere sagt, nogen har fundet nogle geniale udnyttelsesmuligheder, der passer perfekt til netop deres forretning.
Det har skabt en hype, og pludselig er AI (generativ) på alles læber. Desværre er det store flertal organisatorisk langt bagud og vil ikke kunne udnytte den data, de besidder.
Der findes allerede et utal af muligheder for udnyttelse af generativ AI, og flere kommer til hver eneste dag. For der findes naturligvis foregangsvirksomheder, og det er i orden at skele til dem. Men analysér din egen virksomhed og jeres behov.
AI alene får ikke træerne til at vokse ind i himlen. Du er ikke desto mindre nødt til at være med, for konkurrenterne er dér. Men vær det på den måde, der er giver bedst mening for din forretning.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.