Amazons éntre på det danske e-handelsmarked er måske lige om hjørnet. Rygter fra branchen tyder på, at den amerikanske gigant er meget tæt på at etablere en nordisk e-butik med daglig udbringning i Sverige, Danmark og Finland.
Det kan du læse mere om her: Rygte: Amazon opruster - kan være på vej til at åbne kæmpe-webshop i Danmark
Det giver både anledning til bekymring og optimisme i dansk erhversliv.
Men endnu en gigant inden for e-handel har blikket stift rettet mod Norden.
Kinesiske Alibaba peger specifikt på de nordiske lande som super interessante for både e-handel og cloudtjenester, skriver Computerworlds svenske søstermedie ComputerSweden.
Alibaba har samme ambitioner som Amazon
"Alibaba har samme ambitioner som AWS. Selskabet har stærke økonomiske muskler, hvilket betyder, at alle analytikere har dem på radaren. Musklerne bruges dels til at ekspandere geografisk, men også gennem forskellige former for eksperimenter, som selvkørende biler og IoT med klar inspiration fra Google”, siger Martin Sundblad, IDC-analytiker.
"Alibabas vækst i 2016 var 127 procent, og selskabet har en utrolig stærk position i Kina, men Alibaba har ikke så let ved at udvide uden for Kina. Deres strategi lader derfor til at være først at skabe platforme til e-handel og dernæst etablere sig som cloudleverandør”, siger Martin Sundblad.
Alibaba: Vi ser gode muligheder
ComputerSweden har bedt Alibaba om en kommentar for planerne i Norden.
Selskabet sender ikke som vanligt i den slags medieforespørgsler en talsperson i marken, men har i stedet sendt et skriftligt svar, som må opfattes som, at det er hele Alibaba, der svarer:
"De nordiske lande har været førende inden for innovation, kreativitet og teknologi. Det er også et knudepunkt for mange teknologivirksomheder og flere multinationale virksomheder. Så vi ser gode muligheder på dette marked.” skriver Alibababa til ComputerSweden.
Hvad er planerne for Europa?
"Vi vil gøre vores teknologi mere inkluderende og hjælpe europæiske virksomheder af forskellig størrelse til at løse praktiske problemer. På Mobile World Congress foretog vi en europæisk lancering af otte produkter, herunder big data, AI til infrastruktur, sikkerhed og andre private cloud-løsninger. I Europa vil vi fokusere på sektorer, der håndterer store mængder data, men som muligvis ikke har set værdien af deres data for eksempel detailhandel, industri og smart cities.”
Når det gælder Alibaba Cloud har virksomheden i øjeblikket 42 såkaldte tilgængelighedszoner i 18 regioner rundt om i verden.
Virksomheden mener at dække Kina, Hongkong, Singapore, Malaysia, Indien, Japan, Australien, Mellemøsten, Europa, Indien samt øst- og vestkysten i USA.
I Europa er der i øjeblikket kun ét datacenter i Frankfurt, men med to tilgængelighedszoner.
Vigtigste markeder i Europa?
Hvad er Alibabas vigtigste markeder i Europa?
"Vi ser en øget efterspørgsel efter cloudinfrastruktur på tværs af det europæiske marked. Vi har især i nogle lande en stærk kundebase, herunder Tyskland, Frankrig, Storbritannien og Norden.”
Hvilke cloud-kunder har Alibaba i Norden?
"Vi har en voksende kundebase i Norden inden for sektorer som spil, produktion, fintech, uddannelse og forskning, luftfartsindustrien og internet. Vi bygger også et cloudbaseret økosystem, hvor vi vil arbejde med innovation sammen med en række lokale partnere. For eksempel har Alibaba Cloud etableret et innovationscenter med Eficode - et DevOps-firma med hovedkontor i Helsingfors - for at udvikle en platform til at forbedre samarbejdet mellem nordiske og kinesiske virksomheder, forskere og uddannelsesinstitutioner. Et andet eksempel er Easymeeting, som er et norsk firma, der leverer cloudtjenester til videokonferencer. Selskabet underskrev en aftale med Alibaba Cloud sidste år.”
Ligesom Amazon har Alibaba to ben - cloudservices og e-handel.
Alibaba omsatte i 2017 for hvad der svarer til godt 150 milliarder danske kroner.
Vil Alibaba satse på e-handel i Norden?
Vil Alibaba satse på begge forretningsområder i Norden?
"Vi vil satse på begge dem. For Alibaba Cloud er Europa et meget vigtigt marked. Det samme gælder e-handel. Vi har i øjeblikket kontorer i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien og Holland. Som eksperter på det kinesiske marked hjælper vi virksomheder til at fortolke, hvordan e-handelslandskabet udvikler sig og baner vejen for de europæiske mærker i Kina. Alibaba hjælper flere europæiske mærker til at sælge deres produkter til de kinesiske forbrugere gennem Alibabas e-handel. Blandt de nordiske virksomheder er for eksempel H&M, Monki, Stiga Games, Fjällräven, Vero Moda, Danish Crown, Paulig och Fazer”, lyder det fra Alibaba.