Den kinesiske e-handelsgigant JD.com, der ofte bliver omtalt som Kinas svar på Amazon, planlægger i øjeblikket en ekspansion på det europæiske marked.
Det skriver den tyske avis Handelsblatt, som bringer et interview med virksomhedens CEO og stifter Richard Liu – også kaldet Liu Qiangdong.
Her fortæller han, at virksomheden i øjeblikket er i gang med at lægge sidste hånd på en europæisk strategi.
"For mig handler det ikke bare om at sælge tyske produkter i Kina. Jeg vil også gerne sælge produkter i Europa. Vi skal bare lige have klarlagt detaljerne først,” siger han i interviewet.
Læs også: Her er ni gigantiske it-virksomheder fra Kina, som de færreste danskere har hørt om
Overvejer opkøb
JD.com er Kinas tredje største tech-virksomhed og ifølge Handelsblatt overvejer selskabet også at foretage opkøb i Europa, som en del af strategien.
"Hvis vi ser en god mulighed, så har vi tænkt os at tage den," siger Richard Liu.
JD.com er kendt for at investere massivt i nye logistik-løsninger i Kina, som eksempelvis føreløse leveringsrobotter og droner.
Ifølge Handelsblatt investerer JD.com i øjeblikket også heftigt i logistik og offline udenfor virksomhedens kernemarked i Kina og Sydøstaisen. Det sker i et forsøg på skabe et fodfæste i både Europa og USA.
JD, står for Jingdong, og Richard Liu fortalte for nylig i interview med det amerikanske magasin The New Yorker, at virksomheden oprindeligt startede som en kæde af fysiske elektronikbutikker i den kinesiske hovedstad Beijing.
Men da SARS-epidemien brød ud i Asien i 2003 barrikaderede borgerne i den kinesiske hovedstad sig i deres hjem, og Richard Liu måtte derfor skifte strategi og forsøge at sælge sine produkter på internettet.
Den 44-årige Richard Liu er den 18. rigeste mand i Kina, og han har ifølge The New Yorker udviklet sig til en mindre kendis i Kina, hvor han også danner par med den blot 24-årige social-media-stjerne Zhang Zetian.