Amazon Web Services (AWS) brager nu for alvor ind på det danske marked med åbningen af et nyt kontor i Codanhuset og en ambitionen om både at få fat i landets største virksomheder samt de danske start up-virksomheder.
Det kan du læse mere om her: Amazons kæmpe cloud-forretning åbner i Danmark: Her er selskabets planer med AWS i Danmark.
Det skal ifølge Darren Mowry, der er chef for Business Development i Europa for AWS, ske ved, at tilbyde de danske kunder "den mest komplette og udviklede cloud-service, der findes."
Verdens største leverandør af cloud-løsninger er dog knap så meddelsom, når der skal opstilles konkrete mål for den danske tilstedeværelse, ligesom selskabet heller ikke vil oplyse, hvor mange medarbejdere der skal arbejde på kontoret i København.
"Hvis jeg siger, at succes i Danmark er lig med en omsætning af en bestemt størrelse eller et bestemt antal medarbejdere, så fjerner vi kunden fra ligningen. Derfor er vi meget forsigtige med at sætte mål, der fjerner kunden fra ligningen. Vi vil gerne bedømmes på antallet af gode historier, der kommer fra vores kunder," lyder det fra Darren Mowry, der fortsætter:
"Forhåbentlig kan vi over tid sige, at vores kunder er tilfredse med det, vi laver, men ikke kun fordi vi sænker priserne og kompleksiteten, men fordi vi giver dem muligheden for at gøre ting, som de ikke har haft mulighed før."
Ønsker ikke en bestemt markedsandel
De kunder, der skal levere de positive historier, som AWS drømmer om, er blandt andet virksomheder som Ørsted, Danske Bank og Joe & The Juice.
Med en erklæret ambition om både at få fat i store og små danske virksomheder vil det derfor også være oplagt at tro, at AWS nøje har målt på, hvor store markedsandele virksomheden i dag har på det danske marked, og hvor meget markedsandelen skal forøges, men sådan forholder det sig ikke, ifølge Darren Mowry.
Hvor stor en markedsandel har AWS på det danske marked?
"Det er et udfordrende spørgsmål, for vi måler ikke vores markedsandel. Markedsandel er et meget flyvsk ord at bruge på cloud-markedet i øjeblikket, fordi en cloud-tjeneste kan betyde 1000 ting for 1000 forskellige folk, så vores mål er ikke en bestemt markedsandel. Vores mål er at være en kunde-besat platform, som får nye kunder, og som skaber nogle af de bedste kundeoplevelser. Vi tror på, at vi har et forspring på det globale marked, men vi har ikke et bestemt tal, vi skal opnå i forhold til markedsandele. Sådan tænker vi ikke. Vi fokuserer på de gode kundeoplevelser fra dag til dag," siger Darren Mowry.
Hvordan kan AWS så vurdere om målene opnås?
"Vi kigger på at få kunder til platformen. Vi vil tiltrække kunder, og vi vil inspirere alt fra studerende til administrerende direktører. Så vi kigger hele tiden på, hvordan eksempelvis Joe & The Juice får værdi fra vores platform, og hvordan vi kan få dem til at overveje nye ting," siger Darren Mowry.
AWS: Vi har forspring i forhold til konkurrenterne
AWS mener, at selskabet har skabt et forspring på cloud-markedet i forhold til konkurrenterne ved at være first-mover. Den position skal fastholdes med virksomhedens ekstreme kundefokus.
"Da vi begyndte i 2006 forudså vores CEO, Andy Jassy, at vi ville have markedet for os selv i et eller to år, men der endte med at gå seks til syv år, før andre selskaber fandt ud, at det her bliver normen. Nu har de travlt med at dublere vores model, men der er ingen algoritme for erfaring, så vi har et forspring, og hvis vi fortsætter med at fokusere på vores kunder, vil vi fortsat have det forspring," siger Guido Bartels, AWS' nordiske chef.
AWS vil ikke ud med nøgletal
Og det er netop Guido Bartels, der er udset som manden, der skal sikre, at AWS' danske kontor opnår de konkrete mål, som selskabet gør en dyd ud af at hemmeligholde.
Jeg går ikke udfra, at AWS åbner et kontor i Danmark uden at have mål for, hvor mange nye kunder, der skal skaffes?
"Selvfølgelig har Guido Bartels en række KPI’er, han skal leve op til, men dem vil vi ikke ud med," lyder det fra Darren Mowry.
Læs også:
Amazons kæmpe cloud-forretning åbner i Danmark: Her er selskabets planer med AWS i Danmark.