Apple og Google er pludselig droppet langt ned på en liste over populære varemærker, som Harris Poll Reputation Quotient udarbejder en gang om året med deltagelse af 26.000 amerikanerne.
Apple har ellers ligget højt på listen i årevis som et af USA’s mest populære varemærker. I fjor lå Apple på femtepladsen. I 2016 på andenpladsen.
Men nu er selskabet droppet helt ned på en 29. plads.
Det samme billede gør sig gældende for Google, der i fjor lå på en ottende-plads, men som nu er faldet ned på en 28. plads.
Ifølge Harris Poll Reputation Quotient er grunden til de markante fald klar: Hverken Apple eller Google har i årets løb forsømt at præsentere lige så mange ‘attention-grabbing’ produkter som i tidligere år.
“Man kan sige, at Google og Apple i øjeblikket er nede i en dal. Vi er ikke helt fremme ved selvkørende biler endnu. VI ser endnu ikke alle de ting, som kunstig intelligens kan,” lyder det fra direktør i firmaet, John Gerzema, skriver Reuters.
Mest populære
Mens Google og Apple således falder ned på listen, holder Amazon fast i førstepladsen.
Amazon har ifølge den pågældende undersøgelse været USA’s mest populære varemærke i de år og holder altså fast i denne position.
Ifølge Harris Poll Reputation Quotient skyldes det ikke mindst, at Amazon spiller en nærmest daglig rolle i mange amerikanernes liv - og selskabet udvider hele tiden, senest med købet af supermarkedskæden Whole Foods.
Også Tesla er på vej op. I fjor lå selskabet på en niendeplads. Nu er Tesla rykket op på en tredjeplads.
Grunden er ikke minds ejer og stifter Elon Musk, der om nogen er et varemærke i sig selv.
Facebook er også kravlet en smule op på listen, nemlig til en placering som nummer 51.
De 10 mest populære varemærker i USA er ifølge Harris Poll Reputation Quotient for tiden:
1: Amazon.
2: Wegmands Food Markets.
3: Tesla.
4: Chick-fil-A.
5: Walt Disney Company.
6: HEB Grocery Company.
7: United Parcel Service.
8: Publix Super Markets.
9: Patagonia.
10: Aldi Inc.