Alibaba Group er i fremskidende planer om at fusionere sine forretningsenheder inden for levering og salg af mad og varer.
Den kinesiske gigant er, ifølge Reuters' oplysninger, i gang med at rejse mellem 19 og 32 milliarder kroner til etableringen af den nye spiller, der kan være op til 160 milliarder kroner værd.
Reuters har været i kontakt med en række kilder tæt på processen.
Den store øvelse hos Alibaba sker som led i en intens konkurrence med den anden store kinesiske spiller, Tencent-ejet Meituan Dinaping, på det kinesiske on-demand servicemarket.
Oplysningerne hos Reuters melder ikke om, hvorvidt fusionsplanerne også er et led i den internationale konkurrence med især Amazon, men føres planerne ud i virkeligheden, er det nærliggende at tro.
Kæmpe platform på vej
Den store fussion hos Alibaba inkuderer, ifølge Reuters oplysninger, madleveringsplatformen Ele.me, mad- og livsstils-servicevirksomheden Koubei samt Hema Fresh, der er en kæde af pengeløse supermarkeder.
Alibaba og Meituan er midt i en intens kamp om det kinesiske marked for såkaldt online-to-offline levering, hvor apps sætter bruger direkte i kontakt med lokale madproducenter og andre tilbud.
"Alibaba og Meituan er de to vigtigste virksomheder, der kan tilbyde en O2O (online-to-ofline red) service. Alibabas tre enheder understøtter hinanden, og det giver strategisk god mening at fusionere dem til én platform i konkurrence med Meituan," vurderer en analytiker fra en kinesisk rådgivningsvirksomhed overfor Reuters.
Det kinesiske marked for O2O transaktioner havde sidste år, ifølge en kinesisk researchvirksomhed, en total omsætning på omkring 942 milliarder kroner efter påår at have set en vækst på 72 procent.
Alibaba har ikke ønsket at kommentere rygterne om den store fusion over for Reuters.
Læs også: Mærsk indgår tæt samarbejde med den kinesiske it-gigant Alibaba: Her er planerne