Apples markedsandel på det kinesiske tablet-marked styrtdykker.
I året andets kvartal faldt markedsandelen for iPad-computeren således fra mere end 50 procent i de foregående kvartaler til 'blot' 28 procent med i alt halvanden million solgte eksemplarer.
Tidligere har tallet ligget stabilt på over tre millioner solgte computere i kvartalet.
Apple er fortsat den største leverandør af tablet-computere i Kina, men positionen er under voldsomt pres.
Ukendte kinesiske producenter
Det store fald i markedsandel skyldes øget pres fra billige Android-baserede tablet-computere, som er produceret af relativt ukendte, kinesiske producenter.
Således er 46 procent af alle solgte tablet-computere i Kina i andet kvartal produceret af en stor og meget broget gruppe af små producenter, som tidligere har stået for under én procent af salget.
IDC-analytiker Dickie Chang peger dog over for Computerworlds amerikanske nyhedsbureau på, at Apple formodentlig er i gang med at rydde op i iPad-lagrene for at gøre plads til de nye modeller, der ventes lanceret senere på året.
Samsung er Kinas næststørste tablet-leverandør med en markedsandel på 11 procent, mens Lenovo sidder på otte procent.
Stærkt stigende efterspørgsel
Ifølge IDC har der i de seneste måneder været stærkt stigende efterspørgsel på prisbillige Android-baserede tablet-computere fra forskellige kinesiske producenter.
"De kinesiske forbrugere bliver mere og mere fortrolige med tablet-formatet, og de har kig på modellerne fra små "white box"-producenter, hvor prisen er meget lav," siger Dickie Chang til Computerworlds nyhedsbureau.
Blandt disse er eksempelvis Android-tablets fra kinesiske Onda, hvor priserne for en tablet-computer med quad-core processor, otte-tommer skærm og kamera på fem megapixel begynder ved 650 kroner.
Rigtigt skidt for Microsoft
Ifølge IDC sidder Microsoft på under én procent af det kinesiske tablet-marked, hvor selskabet ellers sælger både Surface RT og Surface Pro.
Selskabet solgte i andet kvartal blot 37.000 eksemplarer i Kina.
"Surface Pro er for dyr," siger Dickie Chang om Microsofts tablet-computer, der i billigste udgave koster 5.300 kroner i Kina.
"Til den pris forventer forbrugerne den ultimative bruger-oplevelse, så det er enten brugeroplevelsen eller prisen, der bremser salget af Surface Pro," siger Dickie Chang.