Et hold på 14 danske it-specialister rejser jorden rundt for at finde og rette kritiske fejl i store virksomheders it-systemer.
Den ni år gamle gruppe har base på HP's danske hovedkvarter i Birkerød under navnet busines critical consulting services.
- Vi finder altid noget. Jeg har endnu aldrig oplevet, at vi ikke fandt et eller andet, der enten var, eller kunne udvikle sig til, en katastrofe, siger Kevin Kristensen, direktør for HP's kundeservice og leder af it-brandslukningsgruppen.
HP har en tilsvarende afdeling i USA, som danskerne har et nært samarbejde med.
- Vi arbejder i hele verden. Vi har løst opgaver i Korea, det meste af Europa, Singapore og Sydafrika, fortæller direktøren.
Finder nålen i høstakken
Kevin Kristensens team bliver ofte tilkaldt, når der opstår en krise i en større virksomheds it-systemer. Så tropper brandslukningsteamet op, finder fejlen og retter den. Men teamet kan også blive tilkaldt for at lave en kritisk teknisk revision af virksomhedens it-systemer.
- Så gennemgår vi alle systemerne med en tættekam og fortæller virksomheden, hvor der ligger truende katastrofer og gemmer sig, siger han.
Eksempelvis afslørede teamet en dag, at en stor virksomhed helt havde glemt at tage backup af de centrale it-systemer i et helt år. Noget der kunne have kostet virksomheden livet. Godt nok udskiftede virksomhedens medarbejdere hver dag backup-båndet i maskinen og skrev dato på, men båndene var tomme, fordi der var fejl i softwaren.
Kevin Kristensen lægger ikke skjul på, at det er denne del af teamets opgaver, som han selv og medarbejderne ser mest frem til.
- Det er langt mere spændende at gå ind i en stor virksomheds it-systemer og gribe ind, før katastrofen rammer, end at komme rendende bagefter og rette op på fejlen, siger han.
Bygger kopier i USA
Gruppen tropper som regel op med omkring seks mand, der bliver på virksomheden i seks til otte uger. Teamet gennemgår bogstaveligt talt virksomheden fra kælder til loft for at tjekke sikkerheden.
- Vores medarbejdere kravler rundt på loftet og i krybbekælderen. Vi undersøger alt. En gang afslørede vi, at der ikke var brændstof på dieselgeneratoren i en stor virksomheds nødstrømsanlæg, der skulle forsyne de centrale it-systemer med strøm ved eventuelle nedbrud, fortæller Kevin Kristensen.
Medarbejderne startede med jævne mellemrum dieselgeneratoren for at kontrollere, om den fungerede, men ingen opdagede, at den var ved at løbe tør for diesel.
Virksomheder kan også få gruppen til at tage til USA, hvor den råder over lokaler på over 800 m2 spækket med elektronik. Her opbygger gruppen en nøjagtig kopi af virksomhedens centrale it-systemer og udsætter den for spidsbelastning for at finde ud af, hvordan systemet vil reagere.
- Vi har eksempelvis kørt en simulation for en dansk kunde, der normalt har 2.000 til 3.000 brugere på systemet. Vores hårde test viste, at de intet havde at frygte, da systemet kørte gnidningsfrit med helt op til 25.000 brugere, beretter brandslukningslederen.
Stor rift om teamet
Virksomhederne er så vilde med gruppens tjenester, at den ikke kan følge med længere. Ordrebøgerne er fulde for 2004, og nu skal direktøren ud at finde nye medarbejdere.
- Vi går efter meget erfarne folk, der er kapaciteter på deres felter. De skal helst være lidt gråhårede, have mindst 20 års erfaring og være ekstremt fleksible, fortæller direktøren.
Fleksibiliteten består blandt andet i, at medarbejderne både skal kunne kommunikere med de systemsansvarlige i serverrummet og medarbejderne på direktionsgangen. Eller som direktøren formulerer det: Både kunne begå sig i sort jakkesæt og i kedeldragt.