Den japanske IT-kæmpe Toshiba er ikke tilfreds med salget herhjemme, så computerkæmpen åbner et nyt salgskontor og stifter et nyt selskab i Danmark den 1. januar 2004.
Samtidig får Toshiba ny frontfigur herhjemme, da Peter Skou fremover skal stå i spidsen for det nye selskab, der får navnet Toshiba Danmark.
- Det nye selskab skal støtte salgs- og markedsaktiviteterne. Vi begynder med en håndfuld medarbejdere til januar, men jeg håber på, at vi er 10-15 medarbejdere i Toshiba Danmark, inden for 12-18 måneder, siger den tiltrædende chef i Danmark, som får titlen country manager.
Peter Skou kommer fra Toshibas egne rækker og har de seneste fire år arbejdet som sales manager for den japanske virksomhed.
Toshiba flytter ind i nye kontorer på Sluseholmen i Københavns Sydhavn, hvor den japanske computerkoncern blandt andet bliver nabo til Ericsson og Sonofon.
- Ambitionen er klar. Vi satser på at blive mere synlige på det danske marked, så vi kan sælge flere bærbare pc'er og andre Toshiba-produkter. Vores serviceniveau samt rollen som global markedsleder inden for mobile produkter, skal bringe os tilbage i førertrøjen på IT-markedet herhjemme, siger Peter Skou.
Han mener, at Toshiba har den store fordel frem for konkurrenterne, at selskabet stort set fremstiller alle komponenter og produkter selv.
- I eksempelvis vores bærbare pc'er leverer vi selv 80 procent af komponenterne, som medfører en meget høj stabilitet i vores produkter, siger Peter Skou.
Led i nordisk satsning
Toshibas styrkede indsats i Danmark kommer i kølvandet på en større omstrukturering af selskabets aktiviteter i Norden, der blandt andet medfører, at finnen Juha Merinen tiltræder som chef for Toshibas nordiske aktiviteter.
Toshiba åbner også nye kontorer i Oslo, Stockholm og Helsinki, der ifølge Juha Merinen skal være med til at øge kundetilfredsheden i de nordiske lande.
- Satsningen er et led i en langsigtet vision og strategi, om at blive anerkendt som ledende inden for mobile produkter og tjenester. Vi har 17 års erfaring på det nordiske marked, så inden for mobilområdet sigter vi på at erobre en markedsandel på 10 procent i hvert af de nordiske lande ved udgangen af 2004, siger Juha Merinen.
Toshibas omstrukturering er en naturlig konsekvens af, at IT-distributøren Scribona i efteråret besluttede sig for at lukke det datterselskab, der indtil da havde haft agenturet på Toshibas produkter i Norden.