PayPal tester nu mobile betalinger hos McDonald's i 30 fast-food-restauranter i Frankrig. Det melder Reuters. Brugeren kan aflevere bestillingen med deres smartphone eller pc og betale med PayPal. I restauranten er der så indrettet en særlig kasse, hvor man kan afhente sine bestilte varer.
For McDonald's betyder det, man kan gøre køerne og dermed ventetiden kortere. Tidligere i år kunne McDonald's fremvise en mobil betalingsløsning med tilhørende app på en franchise-konference i Florida.
Der er store forventninger til mobile betalinger, og PayPal bliver sat under pres af rivalen Square, som netop har indgået en aftale med Starbucks. Ikke nok med, at Starbucks-kunderne snart kan bruge den mobile Square-app til at betale for deres kaffe.
Starbucks har også investeret 150 mio. kr. i Square og kommer med i bestyrelsen.
Når det gælder mobile betalinger, kæmper små nystartede firmaer som Square, Revel Systems og LevelUp med store navne som PayPal, Google og Facebook og de gamle veletablerede betalingsfirmaer.
New York Times skrev i sidste uge, at aftalen med Starbucks har gjort Square til det førende selskab inden for mobile betalinger.
Dét må gøre ondt hos PayPal, som altså nu har indgået sin egen alliance med McDonald's.
En analytiker hos Wedbush Securities bekræfter over for Reuters, at Starbucks-aftalen har sat PayPal under pres.
"McDonald's ville helt bestemt være en gigant. Hvis McDonald's kunder kan stå i kø og bestille med deres telefon og betale med PayPal, så betyder det, at selskabet kan øge sin rækkevidde meget betydeligt," siger analytikeren Gil Luria.
Det ventes, at forsøget skal udvides til flere europæiske lande, hvis det bliver en succes i Frankrig.