Xerox i Danmark har været trængt både på økonomien, forhandler-samspillet og kunde-tilfredsheden gennem de seneste år, og trængslerne slutter ikke der.
Selskabet må nu endnu engang skifte ud på den øverste post i det danske selskab. Det sker efter bulgareren Hristo Manov har valgt at forlade stillingen som administrerende direktør for Danmark af hensyn til sin familie.
Det var samme begrundelse, der i sommer fik Per S. Andreasen til at forlade stillingen efter 18 måneder.
Alligevel mener den nordiske chef for Xerox, Mike Whitehouse, at han har fundet den rette mand i Morten Felding, der senest kommer fra en lederstilling hos Cybercity, men som har 12 års historie hos Xerox. Også selv om denne har helt små børn.
- Sætter I større pres på jeres ledere end andre virksomheder, siden man må kvitte jobbet for at få tid til sin familie?
- Jeg har selv siddet i stillingen, og jeg er også familiemand. Det er ikke et urimeligt pres, siger Mike Whitehouse, der udtrykker stor forståelse for begge de tidligere direktørers dispositioner.
Han medgiver, at man må stille sig selv spørgsmålet, om der kan være andre grunde, når man to gange på et år mister en dansk direktør.
Men han mener ikke, at hverken de hårde markedsvilkår, kritikken, som Xerox Danmark har været ude for eller andre organisatoriske faktorer har skræmt Morten Feldings forgængere fra jobbet.
Ingen nordisk chefkasket
Alligevel har han foretaget en justering i Morten Feldings ansættelse i forhold til de tidligere.
Det bliver en ren dansk ansættelse, hvor Morten Felding dels bliver administrerende direktør og dels ansvarlig for den danske office-division.
Begge forgængerne havde også nordiske divisions-lederstillinger, og de har trukket tænder ud på familielivet, indrømmer Mike Whitehouse.
Uden at nævne Danmark specifikt medgiver han også, at det benhårde fokus på et globalt turnaround har haft sine omkostninger.
- Jeg tror, at vi har mistet noget af vores lokale identitet og motivation, og jeg vil gerne se Morten gøre Xerox Danmark til en foretrukken arbejdsgiver og gøre det til et profitabelt og levedygtigt selskab, siger den nordiske direktør.
Han kan dog ikke kan røbe, hvordan det seneste regnskab, der netop er ved sin afslutning, stemmer overens med den forventning.
Sporene skræmmer ikke
Morten Felding, der er 38 år og tilbage i Xerox efter fire år i Cybercity, tilslutter sig sin chefs ambition.
- Der er selvfølgelig en opgave i at vise, at vi står for noget andet, end det, som de sager, der har verseret, har vist, siger han.
Uden at den ny direktør vil kommentere specifikt på fortiden, er hentydningen til skandalen omkring nogle tidligere forhandlere, der indgik urimelige kontrakter og senere fik en straffesag på halsen, ikke til at komme uden om.
Men hvad angår udfordringen med at balancere familieliv og arbejde, vakler han ikke.
- Det skræmmer mig ikke, for jeg har været her i tolv år før. Det kommer an på jobbet, og mine forgængere rejste af samme grund, som jeg gjorde for tre år siden: Jeg havde fire rejsedage om ugen, siger Morten Felding, der har børn på syv og to år.
Morten Felding regner derimod med at være i selskabet i mange år, og derfor vil han ikke afvise, at han ville overveje tilbuddet om en nordisk stilling, hvis det kom tre til fem år fremme i tiden.