Artikel top billede

Den værdi, vi skal skabe for vores kunder, kommer blandt andet fra at have de mest kompetente medarbejdere, som stiller sig til rådighed med god service og stor tilgængelighed, siger Hanne Sjøberg, Tech Datas danske landechef.

Sjøberg: Jeg skal indføre koncernmodellen i Tech Data Danmark

Tilfredse kunder er det vigtigste for Tech Datas nye danske landechef, Hanne Sjøberg, som dog også har en bunden opgave med at udrulle koncernens europæiske strategi på det danske marked.

"Første step i min opgave er at koncentrere mig om kundernes tilfredshed med at handle med os."

Sådan lyder svaret fra Hanne Sjøberg på spørgsmålet, hvad det er for en opgave hun er sat til at løse som landechef i Tech Data Danmark.

Det fundament, som kundernes tilfredshed skal bygge på, er smidighed, lyder det fra Hanne Sjøberg, som efter godt en måneds introduktion til jobbet midt i januar endegyldigt satte sig for bordenden i distributørens danske afdeling.

Hun overtog jobbet efter Jørn Rosenmeier, som kun fik godt et år på posten, efter at hans virksomhed Rosenmeier Electronics blev opslugt af den amerikanske distributionskæmpe.

"Vi skal fortsat være åbne for, hvad der er godt for kunden, så både de og vi oplever at have gjort en god forretning. Den værdi, vi skal skabe for vores kunder, kommer blandt andet fra at have de mest kompetente medarbejdere, som stiller sig til rådighed med god service og stor tilgængelighed," siger hun.

Sjøberg står dog samtidig over for en stor opgave med at gennemføre det, hun kalder for "Tech Data-modellen", i den danske forretning. Det betyder i praksis, at Tech Datas fælles koncernstrategi nu skal udrulles på det danske marked.

Det medfører blandt andet, at den allerede eksisterende Azlan-division bliver suppleret med forretningsområderne Brightstar og Maverick, som dækker over henholdsvis mobility-produkter og AV- og storskærmsløsninger.

Hun understreger samtidig, at hun ikke ser nogen modsætning mellem de centrale koncern-guidelines og hensynet til det lokale marked - dér hvor kunderne i en eller anden udstrækning ønsker særbehandling under velkendte overskrifter som "nærhed" og "fleksibilitet".

"Der er stor mulighed for at justere modellen, så den passer til det lokale marked, vi er på," siger Hanne Sjøberg.

Aalborg lukker ikke

Aalborg lukker ikke

På et direkte spørgsmål lover hun for eksempel, at Tech Data ud over hovedkontoret i Birkerød vil bevare afdelingen i Aalborg, som er en arv fra Rosenmeier-tiden.

"Det giver masser af fordele at have to lokationer med sælgere, der arbejder begge steder," siger Hanne Sjøberg, som er helt på det rene med, at der er et stykke vej endnu før integrationen af Rosenmeier i Tech Data er helt gennemført.

"Jeg er da helt bevidst om, at det vil tage tid, at sammensmelte kulturerne i en stor amerikansk koncern og en mere end hundrede år gammel familievirksomhed. Min grundtanke er, at det handler om at gøre vores processer smidige. Der er fordelen ved bruge begge modeller, men i sidste ende er det Tech Data-modellen, der skal implementeres," siger hun.

"Broadline-forretningen spiller en stor rolle for os i dag, og det vil den fortsat gøre, men når Tech Data implementerer vores overordnede koncernmodel er det for at udvikle forretningen til at have et stærkere fokus på den value add, vi kan give vores kunder. Frem for at tale om et andet Tech Data vil jeg sige, at vi får mere af det, vi har i dag med en udvikling af det bestående, og det hele falder tilbage på, at kunden kommer mere i fokus."

Headhuntet

Hanne Sjøberg er den sjette frontfigur for Tech Data i Danmark på mindre end seks år. Hun er gået ind til jobbet med salgsbaggrund fra blandt andet Eniro og blev headhuntet af Tech Data netop på sine kompetencer inden for salg.

Hun ser både forskelle og ligheder mellem sit nye job og det, hun har beskæftiget sig med i fortiden. Lighederne handler især om relationen til kunderne.

På spørgsmålet, om det er hendes ambition at vippe Also Actebis af pinden som både den største og mest populære it-distributør i kanalen, svarer hun smilende:

"Det er jo derfor, vi arbejder med kundetilfredshed."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere