IT-giganten Microsoft tager for alvor kampen op med Apples iTunes og andre musikbutikker på nettet, når softwaregiganten næste år åbner sin egen netbutik, hvor brugerne kan købe og downloade musik.
Meldingen kommer fra en Microsoft-talskvinde, der overfor Wall Street Journal bekræfter, at softwaregigantens MSN-hjemmeside vil tilbyde en sådan tjeneste i 2004.
Dermed kaster Microsoft sig for alvor ind på det stærkt voksende marked for online-musikbutikker, der ifølge analysefirmaet Jupiter Research vil vokse fra syv procent af det totale musiksalg i år til 26 procent om fem år.
I kroner og øre betyder det, at markedet vokser fra at have en værdi på fem milliarder kroner i dag til 21 milliarder kroner i 2008.
Gamle rivaler mødes
Med udmeldingen tyder det på, at Microsoft har tænkt sig at tage kampen op med sin gamle rival Apple, der tidligere på året lancerede musikbutikken Itunes, som har solgt mere end 17 millioner sange til lige knap en dollar - eller omkring 6,5 kroner - stykket siden åbningen i april.
I kølvandet på Itunes-succesen har flere selskaber kopieret ideen.
Eksempelvis er den amerikanske dagligvaregigant Wal-Mart klar til at gå i luften med en test af selskabets bud på en online-musikbutik senere på ugen.
Men konkurrenterne kan få det hårdt, når Microsoft trænger ind på markedet. Med selskabets finansielle styrke kan det vælge at sænke priserne, hvis Microsoft skulle have lyst til det, vurderer analytikere.
Microsoft udfordrer EU
Med udmeldingen udfordrer softwaregiganten EU, der i øjeblikket behandler Microsofts integration af Media Player-programmet i selskabets øvrige programmer, som konkurrenterne mener vil hæmme hele den digitale media-industris distribution af film, sport, musik og fjernsyn gennem computeren.
Windows Media Player er blevet en de facto-standard for online-musikbutikker som Musicmatch og Napster. Softwaren bruges til at holde styr på musik- og videofiler fra egne cd'er eller hentet fra nettet. Softwaren kan hurtigt tilpasses Microsofts egen online-musikbutik, vurderer eksperter i Wall Street Journal.
Microsoft indledte musikarbejdet så småt tidligere på året, da selskabet gav europæiske kunder mulighed for at købe musik gennem Media Player i Windows. Den nye butik bliver mere omfattende og er også rettet mod det amerikanske marked.