Når journalister skal ringe hjem fra de globale brændpunkter, eller når nødhjælpsarbejdere skal bestille forsyninger til nogle af klodens glemte hjørner, sker det ofte på udstyr fra Danimex i Sønderborg.
Danimex forhandler både analoge og digitale radiosystemer samt satellit-telefoni-systemer fra Motorola.
Fælles for systemerne er, at de kan skabe forbindelser, hvor al anden infrastruktur hænger i laser.
For selv om mobiltelefoner har fået enorm udbredelse verden over, er de ofte ikke meget bevendt i en krigszone.
- Når der opstår uro i et område, er GSM-nettet det første, der skydes i sænk, forklarer Danimex' administrerende direktør, Jytte Kaufmann Thomsen.
Selskabet har blandt andet kontor i Dubai, hvorfra danske ansatte og deres lokale samarbejdspartnere bliver fragtet ind i Irak.
Her er både virksomheder, der deltager i genopbygningen af landet, samt de nødhjælpsorganisationer, der forsøger at hjælpe den plagede irakiske befolkning, blandt kunderne hos den sønderjyske virksomhed.
Men også ved mere glædelige begivenheder som det netop overståede sportsarrangement De Afrikanske Lege i Nigeria er Danimex på pletten. Her har selskabet leveret kontinentets første Tetra-radionetværk, der gjorde det muligt for eksempelvis sikkerhedsfolk at kommunikere i et land med en notorisk dårlig telefondækning.
Kønnet ingen hindring
Jytte Kaufmann Thomsen og salgschef Jane Tønder, som er uddannet ingeniør, udgør den daglige ledelse i Danimex Sønderborg.
Og mens kvindelige ledere stadig er et usædvanligt syn i en dansk teknologi-virksomhed, er det ikke mindre opsigtsvækkende i mange af de lande, hvor selskabet gør forretninger. Men det har nu aldrig givet Jytte Kaufmann Thomsen problemer, når hun har rejst i Mellemøsten og Afrika i embedes medfør.
- I Mellemøsten er kvinder jo oftest tilslørede, men mænd opfatter europæiske kvinder anderledes, siger Jytte Kaufmann.
Til gengæld er både kvindelige og mandlige medarbejdere stærkt afhængige af de lokale forbindelser og repræsentanter, uden hvem det ofte ville være umuligt at drive forretning i udviklingslande.
- Man kan virkelig brænde nallerne, hvis man ikke har erfaringen med at handle i sådanne områder, siger Jytte Kaufmann Thomsen.
Sikkerhed i højsædet
Et større problem er de ansattes sikkerhed generelt, og det har Danimex? største bevågenhed.
- Har vi en mand ude, sørger vi for, at han bliver hentet i lufthavnen, og at hotellet ved, han kommer. Han skal ringe hjem hver dag, og man sætter sig ikke bare ind i en taxa hos en chauffør, man ikke kender, fortæller Jytte Kaufmann Thomsen.
Af sikkerhedsmæssige årsager oplyser Danimex derfor heller ikke navnene på eksempelvis de nødhjælpsorganisationer, som står for cirka halvdelen af selskabets omsætning på samlet 200 millioner kroner årligt.
Selv om virksomheden i dag ledes af to kvinder, var det nu to mænd, der i 1992 grundlagde selskabet. Faktisk var det i Afrika, hvor infrastrukturen ofte aldrig har eksisteret, at Danimex blev etableret som forretning.
Næststørst i verden
Svend Beck og Egon Bruun havde begge arbejdet som handelsfolk i Nigeria og kendte derfor til den katastrofalt dårlige infrastruktur, som præger dette og de fleste andre afrikanske lande.
Der findes i Nigeria 400.000 telefonlinier og cirka en million GSM-telefoner, som ikke er specielt pålidelige og kun dækker centrale byer, til at dække behovet hos en befolkning på 120 millioner mennesker. Der startede salget af radiokommunikationssystemer så for lidt over 10 år siden.
I dag er Danimex den største distributør af radioerne fra Motorola i Europa, Mellemøsten og Afrika og har udvidet med en lang række produkter inden for datatransmission og telefoni via satellit.
For to år siden satte Jytte Kaufmann sig i direktørstolen, da Egon Bruun valgte at trække sig fra den daglige ledelse. Hun står i dag for en virksomhed med 50 ansatte på verdensplan, heraf de 25 i Sønderborg.
Rådgivning om udviklingslande og krigszoner
Selskabet tilbyder også rådgivning til andre virksomheder, eksempelvis om at løse kommunikationsbehov og transmittere data, hvor der ingen infrastruktur findes.
- En af vores største fordele er så afgjort, at vi kender til forholdene, både som leverandør, men også fordi vi har medarbejdere, der har personlige erfaringer fra ustabile områder af verden. Vi ved, at ikke to situationer er ens, og at man må tage højde for alt hjemmefra, fordi man ikke kan forvente at gå ned på gaden og finde en reservedel i en lokal forretning, siger salgschef Jane Tønder.