Spirit Holding, det tidligere Websales, skylder i alt 32,1 millioner kroner til kreditorerne.
Det fremgår af en konkurs-orientering til kreditorerne i Spirit Holding fra kuratorerne, Karl Stephensen og Jørgen B. Elmer, som Computerworld Online er kommet i besiddelse af.
Spirit Holding indeholder gældsposterne fra Peter Warnøe-selskabet Websales, der i september blev solgt netop til Netkoncept umiddelbart inden en truende konkurs.
Af de 32,1 millioner kroner er godt 1,8 millioner kroner løn, som ikke er blevet udbetalt til medarbejdere i selskabet.
Fyringerne i Websales faldt i to runder. En i juni, hvor 20 medarbejdere forlod virksomheden, og en anden den 31. august.
Her blev alle de resterende 47 medarbejdere reelt fritstillet, men næste dag blev de 44 genansat i Netkoncept, som havde overtaget aktiverne i Websales.
Må gå til Løngarantifonden
Websales' direktør, Klavs Jørgensen, kender ikke det præcise antal medarbejdere, som har penge til gode i konkursboet, fordi nogle valgte at sige deres job op i stedet for at modtage en opsigelse i juni.
Flere tidligere ansatte, som Computerworld Online har talt med, mener, at det er en stor andel af de fyrede.
- Jeg tror mindst vi er 15, der ikke har fået vores løn, men jeg kender selvfølgelig ikke de forskelliges ansættelsesvilkår, siger en tidligere ansat. Han har nu fundet andet arbejde og ønsker at være anonym.
Dermed må adskillige af de tidligere ansatte måttet stile deres lønkrav til Lønmodtagernes Garantifond (LG), den fond for lønmodtagere, der har krav i konkursramte selskaber. Fonden udbetaler op til 90.000 kroner per person i godtgørelse.
Klavs Jørgensen afviser dog, at han og den øvrige ledelse i Websales tørrer omkostninger af på Lønmodtagernes Garantifond i forbindelse med salget af Websales.
- Vi skilte os af med hovedparten af de medarbejdere, som ikke kom med i Netkoncept, allerede i juni, siger han med henvisning til, at salget til Netkoncept kom på plads 3. september. Derfor betalte Websales selv de fyredes løn i hovedparten af opsigelsesperioden.
- Vi har fundet den løsning, som var bedst for medarbejdere, Lønmodtagernes Garantifond og de øvrige kreditorer. Vi handlede pænt og redeligt inden for de rammer, vi havde, tilføjer Websales-direktøren.
Han oplyser, at ledelsen selv skrev til de tidligere medarbejdere og gjorde dem opmærksom på navneskiftet i selskabet og på konkursen. Brevet indeholdt også en beskrivelse af, hvordan de kunne rette deres lønkrav til Lønmodtagernes Garantifond, og de relevante blanketter. Websales tilbød samtidig medarbejderne juridisk assistance i forbindelse med deres lønkrav.