Det amerikanske startup GetGlue har netop modtaget 12 millioner dollar eller næsten 70 millioner kroner i frisk kapital. Det er dobbelt så meget som det beløb, som firmaet indsamlede under den første finansieringsrunde for et år siden.
GetGlue bliver allerede sammenlignet med FourSquare, hvor man kan "tjekke ind" på fysiske lokationer. Hos GetGlue kan man også tjekke ind - men her sker det for at fortælle, hvilke tv-udsendelser eller film man ser lige nu.
Her bliver tv-oplevelsen altså social - og det er åbenbart mange penge værd. Tjenesten har allerede to millioner brugere.
Firmaet har blandt andet modtaget penge fra mediekoncernen Time Warner, RRE Ventures og Union Square Ventures.
Mange tv-kanaler i USA har allerede en lille ticker kørende på skærmen, hvor man kan se kommentarer fra Facebook eller Twitter samtidig med udsendelsen.
Ifølge en rundspørge har 38 pct. af amerikanerne søgt online efter informationer om en tv-udsendelse på nettet eller diskuteret den med andre på sociale netværk.
For tv-stationerne er det en ny mulighed for at samle informationer om seernes tv-smag - og tilpasse deres programmer. Ifølge GetGlue-stifter Alex Iskold er der allerede 75 tv-stationer, der bruger GetGlue til at komme i kontakt med seerne.
Brugerne der tjekker ind bliver belønnet med små præmier, som virtuelle badges eller muligheden for at deltage i konkurrencer, mens tv-stationerne modtager værdifulde oplysninger om, hvem der ser deres udsendelser.
GetGlue leder stadig efter en fungerende forretningsmodel og Iskold mener at der vil gå mindst 18 måneder, inden firmaet har sorte tal på bundlinien.