Over halvdelen af virksomhederne er uvidende eller i tvivl om de nye regler for elektronisk markedsføring, som blev fornyet i juli.
Det viser en undersøgelse fra marketing-konsulenthuset Leandersen, som bygger på svar fra 229 abonnenter på virksomhedens nyhedsbrev.
Den store uvidenhed om den danske spam-lovgivning står i kontrast til, at 37 procent af virksomheder allerede bruger e-mail i markedsføringen og yderligere 32 procent overvejer at gøre det.
Eksempelvis er de fleste sikre på at man godt må bruge e-mail til at indhente det nødvendige tilsagn om, at man må sende markedsføringsmateriale til en kunde.
Kun til kendte kunder
Men det må man kun, hvis man på forhånd har solgt en vare til samme kunde, og det ny tilbud gælder lignende produkter. Uopfordrede e-mails er ikke tilladt - heller ikke, når man prøver at opnå tilladelse til at sende markedsføringsmateriale.
Samtidig er det kun kunder, der har købt varer efter den 25. juli i år, der må modtage markedsføringsmateriale på e-mail efter de nye regler.
- Mange kommer til at e-maile markedsføringsmateriale, fordi de tror, at de gerne må, siger Michael Leander Nielsen, direktør for Leandersen.
Det offentlige skal informere bedre
Han forklarer, at forvirringen omkring regelsættet betyder, at arbejdet bliver sværere for virksomheder som hans egen, der blandt andet laver e-mailmarketing-kampagner.
Han nævner som eksempel en kunde, som i stor hast skulle gennemføre en e-mail-kampagne til 6.000 modtagere, men som havde glemt at spørge om lov først - og dermed kunne kampagnen ikke gennemføres inden for lovens rammer.
Michael Leander Nielsen mener, at det offentlige bør informere bedre om det nye indhold i loven.
- Når det offentlige vælger at straffe med bøder, så burde man starte med at give informationen, lige så vel som man laver kampagner for alt muligt andet, siger han.
Michael Leander Nielsens holdning bakkes op i virksomhedens undersøgelse. Hele 77 procent af de spurgte mener, at det offentlige bør gøre mere for at informere om indholdet i den nye spam-lov.
Konstant mængde af dansk spam
Der er dog ikke noget der tyder på, at strømmen af spam med dansk afsenderadresse ligefrem er eksploderet.
En opgørelse fra Forbrugerstyrelsen viste sidste år, at cirka 20 procent af klagerne omkring spam vedrørte danske firmaer, hvilket svarer til 5000 klager. Amerikanske firmaer dominerer de resterende 80 procent af klagerne. Jurist i Forbrugerstyrelsen Peter Fogh Knudsen vurderer ikke, at den danske andel er stigende.
Men han forstår ikke, hvis danske virksomheder er uvidende om indholdet af spam-reglerne, der har været intenst mediedækkede.
- Og det vigtigste er at vide, at spam er forbudt, fastslår Peter Fogh Knudsen.