Accenture har åbnet et nyt forretningsområde i Danmark, Accenture HR Services, som på sigt skal udgøre halvdelen af forretningen.
Københavns Kommune er den første store kunde, og her omfatter aftalen installationen af et Oracle-lønsystem, der kommer til at berøre i alt 55.000 kommunalt ansatte og 25.000 andre tilknyttede personer.
- Københavns Kommune er en prestigekunde og lige den type kunde, vi gerne vil have, siger den europæiske chef for det nye forretningsområde, britiske David Clinton.
Accentures forhold til Københavns Kommune har indtil videre gået på rene IT-ydelser - en vedligeholdelsesaftale på København Kommunes økonomisystem, der lige som det ny lønsystem er Oracle-baseret, og drift af kommunens vagtplan.
Fra hyring til fyring
Men aftalen handler ikke kun om IT og lønadministration. Accenture kan håndtere blandt andet rekruttering, screening, vagtplaner og performance-statistik for de ansatte - selv planlægning af fyringsrunder er med i servicepakken.
Ydelserne i Accenture HR Services handler i høj grad også om forandringsledelse og andre bløde parametre - men med det overliggende kriterium, at der skal kunne opnås besparelser for kunden.
- Med denne aftale tager vi relationen til kunden til det næste niveau. Det handler ikke kun om systemer, men om resultater. Vi bliver en del af deres daglige forretning, siger administrerende direktør i Accenture, Jakob H. Kraglund.
Besparelserne skal over den fem-årige kontraktperiode løbe op i 25 procent for Københavns Kommune, hvis omkostninger til HR-området lige nu ligger omkring 60 millioner kroner.
Accenture forventer at kunne lave lignende aftaler med andre danske kommuner, påpeger Jakob H. Kraglund.
Den nye afdeling for outsourcing af HR skal ses som led i et strategisk skifte for konsulenthuset, hvis forretning indtil for tre år siden bestod af 95 procent traditionelle konsulentydelser inden for både IT og forretningsprocesser.
IT er blot et redskab
Nu satser Accenture i højere grad på at drive forretningskritiske enheder for kunderne, herunder human ressource-området, og outsourcing skal inden for fem år udgøre omkring 50 procent af forretningen, forklarer David Clinton.
- HR Services er en del af strategien om at gøre vores udbud bredere og udbyde outsourcing af en lang række forretningsprocesser, i lyset af at konsulent-markedet er for nedadgående, siger han.
Blandt andet har Accenture overtaget HR-driften for en række store televirksomheder inklusive British Telecom.
- Vi vil stadig levere rene IT-konsulentydelser, men når det gælder HR-området er IT blot et redskab. Men det er Accenture, som leverer den underliggende teknologi-support og IT-investeringerne, siger David Clinton.