Man har frist helt frem til den 19. december, hvis man har en holdning til de nordiske forbrugerombudsmænds forslag om, at gøre markedsføringsloven gældende på Facebook.
Men FDIH har allerede taget stilling. Og tommeltotten vender nedad. Udspillet skal skrottes.
"Det er et vildskud, når de nordiske forbrugerombudsmænd forsøger at få markedsføringslovens bestemmelser til også at dække sociale medier. Det er i høj grad tvivlsomt, om notatet giver en afklaring, hvilket også afspejles i de til tider selvmodsigende noter i notatet," skriver Foreningen for Internet og Distancehandels direktør Annette Falberg i en kommentar.
Hun mener, at det er overflødigt og fjollet, at forbrugerombudsmændene er på vej til at klassificere almindelige statusopdateringer på sociale medier som "elektronisk post", der skal reguleres.
Forbrugerbeskytterne ser spøgelser, hvor brugerne hygger sig.
"Brugere af sociale medier som Facebook, LinkedIn, Google+ og lignende har selv et ansvar for at filtrere de meddelelser, de modtager på sociale medier. De har meget præcise værktøjer til at indstille deres profiler, så de ikke modtager uønskede henvendelser i form af markedsføring. Brugere, der følger firmaer på sociale medier for eksemel via "I like"-funktioner, har allerede ved deres tilmelding til mediet givet deres samtykke til at følge informationsstrømmen i mediet," skriver FDIH.
Og så ved firmaerne udmærket godt, at de skal overholde de normer og regler, der gælder for de forskellige medier, hvor forbrugerne har magten til at ignorere dem eller fortælle omverdenen, hvis firmaerne træder over grænsen.
"Kun en tåbe frygter ikke internettets dom!"
LÆS OGSÅ: Det skal være forbudt at belønne folk for at dele firmaers indhold på Facebook
Det kan være konkurrenceforvridende
FDIH mener, at forbrugerombudsmændene i stedet bør henvende sig til de sociale medier som Facebook og LinkedIn direkte, hvis de vil have ændringer i den måde firmaer kommunikerer med forbrugere på.
Brancheforeningen mener desuden, at en stramning af reguleringen på sociale medier kan være konkurrenceforvridende.
Primært fordi - især den danske forbrugerombudsmand - er kendt for sin omhyggelige håndhævelse af markedsføringsregler. FDIH tror, at det kan betyde, at udenlandske firmaer ikke vil blive kigget lige så grundigt efter i sømmene som de nordiske.
dspillet fra de nordiske forbrugerombudsmænd er et såkaldt standpunktet er et supplement til de generelle regler, der gælder ved markedsføring på internettet.