Artikel top billede

"Markedsføringsregler hører ikke hjemme på Facebook"

Det er dybt godnat at lægge gamle regler på nye medier. Det siger FDIH. Forbrugerne er ligeglade.

Man har frist helt frem til den 19. december, hvis man har en holdning til de nordiske forbrugerombudsmænds forslag om, at gøre markedsføringsloven gældende på Facebook.

Men FDIH har allerede taget stilling. Og tommeltotten vender nedad. Udspillet skal skrottes.

"Det er et vildskud, når de nordiske forbrugerombudsmænd forsøger at få markedsføringslovens bestemmelser til også at dække sociale medier. Det er i høj grad tvivlsomt, om notatet giver en afklaring, hvilket også afspejles i de til tider selvmodsigende noter i notatet," skriver Foreningen for Internet og Distancehandels direktør Annette Falberg i en kommentar.

Hun mener, at det er overflødigt og fjollet, at forbrugerombudsmændene er på vej til at klassificere almindelige statusopdateringer på sociale medier som "elektronisk post", der skal reguleres.
Forbrugerbeskytterne ser spøgelser, hvor brugerne hygger sig.

"Brugere af sociale medier som Facebook, LinkedIn, Google+ og lignende har selv et ansvar for at filtrere de meddelelser, de modtager på sociale medier. De har meget præcise værktøjer til at indstille deres profiler, så de ikke modtager uønskede henvendelser i form af markedsføring. Brugere, der følger firmaer på sociale medier for eksemel via "I like"-funktioner, har allerede ved deres tilmelding til mediet givet deres samtykke til at følge informationsstrømmen i mediet," skriver FDIH.

Og så ved firmaerne udmærket godt, at de skal overholde de normer og regler, der gælder for de forskellige medier, hvor forbrugerne har magten til at ignorere dem eller fortælle omverdenen, hvis firmaerne træder over grænsen.

"Kun en tåbe frygter ikke internettets dom!"

LÆS OGSÅ: Det skal være forbudt at belønne folk for at dele firmaers indhold på Facebook

Det kan være konkurrenceforvridende 
FDIH mener, at forbrugerombudsmændene i stedet bør henvende sig til de sociale medier som Facebook og LinkedIn direkte, hvis de vil have ændringer i den måde firmaer kommunikerer med forbrugere på. 

Brancheforeningen mener desuden, at en stramning af reguleringen på sociale medier kan være konkurrenceforvridende.

Primært fordi - især den danske forbrugerombudsmand - er kendt for sin omhyggelige håndhævelse af markedsføringsregler. FDIH tror, at det kan betyde, at udenlandske firmaer ikke vil blive kigget lige så grundigt efter i sømmene som de nordiske.

dspillet fra de nordiske forbrugerombudsmænd er et såkaldt standpunktet er et supplement til de generelle regler, der gælder ved markedsføring på internettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere