Gratis software til alle landets kommuner, som ønsker at øge den digitale borgerbetjening via digital signatur. Det er tilbuddet fra Fujitsu, og Ebeltoft Kommune har som den første sagt ja tak.
Alle kommunens blanketter kan nu underskrives med digital signatur med hjælp af softwaren fra Fujitsu, som tidligere kaldte sig Fujitsu Invia.
Det er en forbedring i forhold til det tilbud, som TDC på nuværende tidspunkt giver med den digitale signatur, som teleselskabet i vinter vandt i udbud fra Videnskabsministeriet.
Med den kan man gøre e-mail til juridisk bindende dokumenter, og det kræver blot et certifikat fra TDC.
Fra e-mail til blanketter
Softwaren fra Fujitsu, som skal installeres på brugerens pc, gør det muligt også at signere elektroniske blanketter og dokumenter, der er vedhæftet e-mail.
I Ebeltoft Kommune vil alle virksomheder og borgere nu få brev om, hvordan de kan skaffe den nødvendige software til at benytte digital forvaltning. Som den første kommune i landet vil Ebeltoft tilbyde borgerne at benytte digital signatur på alle offentlige dokumenter.
Det er dog ikke lutters storsind, der får Fujitsu til at forære sin software væk. Der er også et vigtigt forretningspotentiale for IT-selskabet, som i forvejen er leverandør af elektroniske dokumenthåndteringssystemer til omkring 40 danske kommuner.
- Vores forretning ligger i at lave digital forvaltning, og vi har ventet på, at der blev rykket på det her felt. Vi regner med at mange kommuner vil installere softwaren, og det er så første skridt, siger administrerende direktør Morten Svendsen.
- Som det næste vil kommunen kunne effektivisere de interne arbejdsgange, når dokumenterne fra borgerne kommer ind i digital form, tilføjer han.
Regner med mersalg
Han mener, at selskabet har så stærk en position på markedet for digital forvaltning, at det godt kan lønne sig at give en standard-software væk, som også konkurrenterne kan nyde godt af.
Softwaren fra Fujitsu gjorde ifølge Morten Svendsen Ebeltoft Kommune, som i forvejen er dokumenthåndterings-kunde hos IT-selskabet, klar med elektronisk selvbetjening på samtlige blanketter på under to uger.
Det kan måske vække genklang hos de kommuner, som endnu ikke har rustet sig til den kommende E-dag i det offentlige, som er lige rundt om hjørnet.
1. september skal alle offentlige myndigheder opfylde 16 punkter vedrørende digital forvaltning, som er opstillet af Den Digitale Taskforce. Midt i juli var kun 11 ud af 376 berørte myndigheder rustet til opgaven.