Sultne danskere skal være forsøgskaniner for McDonalds nye marketings-kampagne, der er første eksempel på et kendt brand, der forsøger at udnytte smartphone-universet i stor stil og smelte online- og offline-livet sammen.
McDonalds har "spredt" en million virtuelle enkroner på reklamer placeret rundt omkring i landet, som kunderne med deres mobiltelefon kan indsamle og veksle til fastfood-kædens "coin-offers" - altså burgere og sodavand.
Omdrejningspunktet for kampagnen, der mest minder om en moderne skattejagt, at en smartphone applikation til Android eller iPhone.
De sultne skattejægere skal både holde øjne og ører åbne, når de ser plakater eller ser fjernsyn og biograffilm.
McDonalds har gemt enkroner i de såkaldte QR-koder, der kan scannes med applikationen, men det er også muligt at finde såkaldte lydkoder i reklamer, som applikationen kan opfange.
McDonalds har fået hjælp til kampagnen af appudviklerne hos danske Kiloo og reklamebureauet DDB.