Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen har syltet et løfte om at gennemføre en informationskampagne om kunde- og konkurrenceklausuler. Det får sælgernes fagforening, Business Danmark, til at beskylde ministeren for snyde på vægten. Business Danmark mener, at sælgere og konsulenter i blandt andet it-kanalen i stigende omfang rammes af hemmelige jobklausuler, hvor virksomheder og kunder indgår aftaler om at lade være med at plukke hinandens nøglemedarbejdere.
Løftet om at informere virksomheder og lønmodtagere om reglerne for jobklausuler blev givet i 2004 i forbindelse med en revision af Funktionærloven. Oppositionen og Dansk Folkeparti (DF) truede med at tvinge ministeren til en stramning af lovgivningen om kunde- og konkurrenceklausuler og et indgreb mod hemmelige jobkarteller.
For at sikre sit flertal lovede ministeren DF, at gennemføre en informationskampagne. Men først to år senere lagde ministeriet tre vejledninger - udarbejdet af Dansk Arbejdsgiverforening (DA) - ud på sin hjemmeside.
Under folketingsdebatten i 2004 sagde DF´s arbejdsmarkedsordfører Bent Bøgsted fra Folketingets talerstol, at det var »vigtigt, at vi får en en ordentlig tilbundsgående vejlednings- og vejledningsindsats«. DF-ordføreren henviste ved samme lejlighed til en skriftlig aftale med Claus Hjort Frederiksen om at at komme misbrug af jobklausuler til livs.
Formanden for Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen, er rasende over ministerens syltekrukke. Han mener ikke, at materialet fra DA er fyldestgørende, og at det langtfra har karakter af en egentlig kampagne.
»Aftalen mellem ministeren og Dansk Folkeparti har skabt politisk vakuum, så vi siden 2004 har siddet og ventet på den lovede kampagne. Først for et halvt år siden opdagede vi tilfældigvis materialet fra Dansk Arbejdsgiverforening på ministeriets hjemmeside , som reelt ikke er andet end varm luft,« siger Jens Neustrup Simonsen.
Juridisk konsulent i Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Niels Mosegaard deltog i det embedsmandsdudvalg, som lavede det lovforberedende arbejde tilbage i 2004. Han bekræfter, at beskæftigelsesministeriet i sin tid lagde op til en kampagne om jobklausuler. Men han er skuffet over resultatet.
»Det er ubalanceret, at ministeren vælger at lægge materiale på nettet, som er udarbejdet af DA, som jo har klare interesser på området, siger Niels Mosegaard til CRN.
Den radikale arbejdsmarkedsordfører Elisabeth Geday er tilsvarende kritisk over for ministerens måde at leve op til sine løfter. Hun siger til CRN, at der under alle omstændigheder er brug for en opstramning af lovgivningen om kunde- og konkurrenceklausuler og hemmelige jobaftaler
»Hvis ministerens har lovet en kampagne, og det så har mundet ud i en lille håndfuld dokumenter fra DA på ministeriets hjemmeside, så er det pinligt grænsende til det lattervækkende,« siger Elisabath Geday til CRN.
DFs arbejdsmarkedsordfører Bent Bøgsted erkender over for CRN, at han ikke har fulgt op på den aftale han indgik med ministeren tilbage i 2004.
»Jeg går ud fra , at kampagnen har fundet sted, sådan som jeg har aftalt det med ministeren. Hvis der ikke fra ministerens side er sket tiltag til at gennemføre kampagnen, så er det ikke godt nok. Jeg vil nødig kontrollere ministeren i detaljer, men jeg vil nu forhøre mig om, hvad der op og ned i denne her sag,« siger Bent Bøgsted til CRN.
Den melding formilder ikke Business Danmark formand, Jens Neustrup Simonsen.
»Bent Bøgsted var den, der i snt tid bremsede opstramningen af reglerne til gengæld for et løfte om bedre vejledning til virksomheder og lønmodtagere. At Dansk Folkeparti så ikke følger op på sagen, er simpelthen dårligt politisk håndværk,« siger Jens Neustrup Simonsen.