To ud af tre danskere kender e-mærket. Alligevel er det kun hver femte, altså 20 procent, der leder efter e-mærket, når de skal afgøre, om de vil handle i en nethandel. Det viser en undersøgelse fra første kvartal 2010, som Dansk E-handelsanalyse har lavet.
Det er et problem, mener Forbrugerrådet, der er en af organisationerne bag e-handelsmærket.
"Min første reaktion er, at det er rigtig ærgeligt, at forbrugerne ikke kigger efter mærket, for det er faktisk god forbrugerinformation," mener Mette Boye, afdelingschef hos Forbrugerrådet.
Hun har lidt svært ved at forstå, at forbrugerne ikke kigger efter mærket.
"Mange forbrugere oplever en vis nervøsitet ved at handle på nettet, specielt i forhold til handel over grænser, men også i forhold til at bruge dankortet eksempelvis," siger hun til ComON.
Det er E-handelsfonden - som også Forbrugerrådet sidder med i - der står bag e-mærket. Også Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet er med i non profit-fonden.
Mette Boye vil gerne tage en del af ansvaret på sin kappe.
"Jeg tænker for det første, at vi nok ikke har været gode nok til at forklare hvad e-mærket står for. Og der har vi et medansvar, og det vil vi se på, for vi vil meget gerne arbejde for at gøre e-mærket mere kendt," siger hun.
E-handelsfonden har dog forsøgt at få flere til at se efter e-mærket, skriver direktør Lars Schmidt Larsen i en kommentar.
"Lige siden Dansk E-handelsanalyse offentliggjorde den første analyse af danskernes indkøbsvaner på nettet i 2007, har det ved valget af netbutik været vigtigst, at virksomheden bag var kendt, og at netbutikken så professionel ud. Men sådan er det ikke længere. Det vigtigste for forbrugerne er nu, om en netbutik er godkendt af e-handelsfonden og må vise kvalitetsstemplet e-mærket," skriver direktøren.
Ifølge ham skyldes forbedringen et samarbejde med prisportaler.