Mobil-distributøren Dangaard Telecom i Padborg har overtaget den komplette håndtering af de mobiltelefoner, SIM-kort og andet tilbehør, der skal sendes ud til mobilselskabet Sonofons 3.000 forhandlere.
Håndteringen af pakkerne for Sonofon sker på en nyt, 5.000 kvadratmeter stort lager hos Dangaard.
- Det er en generel trend i Europa, at teleselskaberne har fået øje på, at de skal koncentrere sig om at levere telefoni, og outsource opgaver som for eksempel logistik, siger direktør Michaél Køehn Milland, Dangaard Telecom.
Samarbejdet betyder, at Sonofon får bedre mulighed for at tilpasse mobiltelefonerne efter den målgruppe, der skal bruge dem.
- Der er ikke mange kasser, der går igennem vores lager, uden at blive åbnet, for at vi kan lægge en velkomsthilsen ved eller konfigurere telefonen, siger Michaél Køehn Milland.
Mobilselskabet kan beslutte, at alle kunder på et særligt type abonnement skal have ekstra ringetoner med, når de køber en ny mobiltelefon gennem Sonofon.
Hvis en pizza-kæde vil formidle salg af mobiltelefoner, kan Dangaard programmere dem, så et langt tryk på et-tallet på tastaturet automatisk ringer til pizza-kædens telefonnummer.
Hvis Sonofon overlod konfigurationen til mobilproducenten, skulle selskabet typisk aftage 15-20.000 mobiltelefoner ad gangen. Ved at give opgaven til en distributør, kan der arbejdes med betydeligt mindre ordrestørrelser.