I tilfælde af en konkurs, skal medarbejderne sendes hjem, og dermed er der ingen til at give kunderne deres data tilbage. Og heller ingen til at betale for det senere, selv om kunden ifølge ASP-kontrakten har ret til sine data. Og det var lige præcis den situation den lille Vejle-virksomhed IT-Innovation befandt sig i, da firmaets ASP-leverandør, Intellinet, drejede nøglen om i forsommeren
»Det er utrolig skadeligt for branchen. Det er jo lige præcis det, der ikke må ske«, siger Jan Hallerup fra E-Regnskab til ComON.
E-Regnskab, der sælger økonomistyringssystemet Axapta på ASP-basis, opfordrer i en pressemeddelelse branchen til at organisere sig og oprette en frivillig garantifond, der skal sikre, at kunden altid har mulighed for at få udleveret sine data.
»Efter vores opfattelse skal såvel store som små virksomheder inden for ASP markedet være medlem af brancheforeningen. I den senere tid, har vi set, at også store virksomheder kan gå konkurs,« siger Jan Hallerup.
Ønsket om et branchefællesskab deles af en anden aktør på ASP markedet, nemlig Telenor Business Solutions. Efter Intellinets konkurs trådte Telenor til, og tilbød kunderne en ny kontrakt med de gamle data - og reddede dermed langt de fleste kunder fra at havne i samme situation som IT-Innovation.
»Det lyder umiddelbart som en glimrende ide. Der er generelt et behov for standarder, kontrakter, regler og så videre gennem hele værdikæden,« siger Telenors administrerende direktør Kim Toft Madsen.
Læs mere om sagen i næste udgave af Computer Reseller News, der udkommer 4. september.