Bredbånd baner vej for vækst på online-spil

Microsoft, spilproducenter og teleselskaber regner med at tjene store penge på online-spil. Pengene skal blandt andet komme fra abonnementer på online-services, større udbredelse af bredbånd og voksende interesse for online-spil til pc'er og spilkonsoller.

Flere bredbåndsforbindelser til internettet er den vigtigste årsag til, at markedet for online-spil boomer. Aktørerne på markedet i Danmark gnider sig forventningsfuldt i hænderne.

- De mange bredbåndsforbindelser er med til at skabe den vækst på online-spilmarkedet, som vi skal tjene penge på, siger Kristian Sveigaard, der er produktchef for Xbox og spil hos Microsoft i Danmark.

Microsoft har i årevis produceret pc-spil, og selskabet står i spidsen for et af verdens største mødesteder for computerspillere på nettet, Zone, hvor tusindvis dagligt mødes til en spildyst.

Samtidig har selskabet satset store summer på spilkonsollen Xbox, der skal tage kampen op med markedets nummer et: Sonys Playstation 2.

Dermed satser Microsoft, som så ofte før, bredt, og dedikerer sig hverken udelukkende til pc'en eller spilkonsollen.

- Online-spilmarkedet vokser og vokser, og vi forventer, at det er et af markeder, hvor vi kan tjene flere penge i fremtiden, siger Kristian Sveigaard.

Han forventer sig meget af selskabets satsning på Xbox Live, der gør det muligt for konsolspillerne at møde hinanden på nettet.

- Det strømmer ind med tilmeldninger siden lanceringen i USA. Vi har i dag langt over 200.000 abonnenter i USA, der gerne vil betale penge for at spille over nettet, siger han.

Xbox Live lanceres i Danmark til efteråret.

Hugo-selskab forventer vækst

Også spilproducenterne regner med at tjene penge på vækstmarkedet for spil generelt, og i særdeleshed på markedet for online-spil.

IO Interactive er det bedste danske eksempel på en vækstsucces i IT-branchen i de seneste år, da selskabet med Hitman-spillene har høstet international anerkendelse. Samtidig har selskabet formået at tjene penge.

Men også andre danske spiludviklere er klar til at ride med på online-bølgen.

Søren Sørensen, direktør for det danske multimedie-firma ITE, forventer, at væksten på spil- og online-markedet vil give virksomheden sorte tal på bundlinjen inden for en overskuelig fremtid.

ITE står bag den populære skærmtrold Hugo, der også er en rimelig succes som pc-spil til børn.

- Vi har ikke mærket den voldsomme vækst endnu, men jeg forventer, at den er lige på trapperne. Vi oplever allerede en stigende efterspørgsel på det amerikanske marked, siger Søren Sørensen.

Han fortæller, at selskabet fortsat høster succes med Hugo-konceptet verden over. I øjeblikket er selskabet klar til at gå i luften med et Hugo-spil via store tv-shows i Kina.

ITE udvikler i dag både pc- og konsolspil, og det forventer Søren Sørensen fortsætter fremover.

- Jeg tror, at den største vækst indenfor online-spil kommer på spilkonsollerne, men jeg vil absolut ikke afskrive pc-spillene, da online-markedet via pc har et kæmpe forspring, siger Søren Sørensen.

Bredbånd bærer væksten

Søren Sørensen mener, at væksten på markedet for online spil primært skyldes stigningen i antallet af bredbåndsforbindelser.

- I takt med at vi alle får hurtige forbindelser til internettet, vil antallet af online-spillere fortsætte med at vokse, da hurtige forbindelser giver den fornødne kvalitet. Samtidig slipper man for at tænke over, hvor
længe man har spillet, og hvad det koster, fortsætter han.

TDC satser også på markedet for online-spil, hvor efterspørgslen efter hurtige bredbåndsforbindelser og månedlige abonnementer til spiltjenester skal tjene penge hjem til teleselskabet.

TDC har skudt penge i Boomtown-konceptet, hvor primært pc-spillere mødes til kampe over nettet.

- Der er ingen tvivl om, at bredbåndsforbindelserne spiller en stor rolle for antallet af online-spillere, siger Jens Østerby, der er markedschef for TDC's boomtown-koncept.

Jens Østerby oplyser, at kunderne fortsat strømmer til Boomtowns spilletjeneste, men vil ikke afsløre, om TDC er begyndt at tjene penge på konceptet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere