Flere bredbåndsforbindelser til internettet er den vigtigste årsag til, at markedet for online-spil boomer. Aktørerne på markedet i Danmark gnider sig forventningsfuldt i hænderne.
- De mange bredbåndsforbindelser er med til at skabe den vækst på online-spilmarkedet, som vi skal tjene penge på, siger Kristian Sveigaard, der er produktchef for Xbox og spil hos Microsoft i Danmark.
Microsoft har i årevis produceret pc-spil, og selskabet står i spidsen for et af verdens største mødesteder for computerspillere på nettet, Zone, hvor tusindvis dagligt mødes til en spildyst.
Samtidig har selskabet satset store summer på spilkonsollen Xbox, der skal tage kampen op med markedets nummer et: Sonys Playstation 2.
Dermed satser Microsoft, som så ofte før, bredt, og dedikerer sig hverken udelukkende til pc'en eller spilkonsollen.
- Online-spilmarkedet vokser og vokser, og vi forventer, at det er et af markeder, hvor vi kan tjene flere penge i fremtiden, siger Kristian Sveigaard.
Han forventer sig meget af selskabets satsning på Xbox Live, der gør det muligt for konsolspillerne at møde hinanden på nettet.
- Det strømmer ind med tilmeldninger siden lanceringen i USA. Vi har i dag langt over 200.000 abonnenter i USA, der gerne vil betale penge for at spille over nettet, siger han.
Xbox Live lanceres i Danmark til efteråret.
Hugo-selskab forventer vækst
Også spilproducenterne regner med at tjene penge på vækstmarkedet for spil generelt, og i særdeleshed på markedet for online-spil.
IO Interactive er det bedste danske eksempel på en vækstsucces i IT-branchen i de seneste år, da selskabet med Hitman-spillene har høstet international anerkendelse. Samtidig har selskabet formået at tjene penge.
Men også andre danske spiludviklere er klar til at ride med på online-bølgen.
Søren Sørensen, direktør for det danske multimedie-firma ITE, forventer, at væksten på spil- og online-markedet vil give virksomheden sorte tal på bundlinjen inden for en overskuelig fremtid.
ITE står bag den populære skærmtrold Hugo, der også er en rimelig succes som pc-spil til børn.
- Vi har ikke mærket den voldsomme vækst endnu, men jeg forventer, at den er lige på trapperne. Vi oplever allerede en stigende efterspørgsel på det amerikanske marked, siger Søren Sørensen.
Han fortæller, at selskabet fortsat høster succes med Hugo-konceptet verden over. I øjeblikket er selskabet klar til at gå i luften med et Hugo-spil via store tv-shows i Kina.
ITE udvikler i dag både pc- og konsolspil, og det forventer Søren Sørensen fortsætter fremover.
- Jeg tror, at den største vækst indenfor online-spil kommer på spilkonsollerne, men jeg vil absolut ikke afskrive pc-spillene, da online-markedet via pc har et kæmpe forspring, siger Søren Sørensen.
Bredbånd bærer væksten
Søren Sørensen mener, at væksten på markedet for online spil primært skyldes stigningen i antallet af bredbåndsforbindelser.
- I takt med at vi alle får hurtige forbindelser til internettet, vil antallet af online-spillere fortsætte med at vokse, da hurtige forbindelser giver den fornødne kvalitet. Samtidig slipper man for at tænke over, hvor
længe man har spillet, og hvad det koster, fortsætter han.
TDC satser også på markedet for online-spil, hvor efterspørgslen efter hurtige bredbåndsforbindelser og månedlige abonnementer til spiltjenester skal tjene penge hjem til teleselskabet.
TDC har skudt penge i Boomtown-konceptet, hvor primært pc-spillere mødes til kampe over nettet.
- Der er ingen tvivl om, at bredbåndsforbindelserne spiller en stor rolle for antallet af online-spillere, siger Jens Østerby, der er markedschef for TDC's boomtown-koncept.
Jens Østerby oplyser, at kunderne fortsat strømmer til Boomtowns spilletjeneste, men vil ikke afsløre, om TDC er begyndt at tjene penge på konceptet.