En række Shg-kunder ærger sig over betalingsstandsningen hos onlineforhandleren Shg og er kommet med kommentarer til virksomheden. Det sker hos onlinenyhedssiden newz.dk, der skriver nyheder til computerentusiaster. Her er der siden krisen blev kendt i går, tirsdag kommet over 70 indlæg til nyheden om betalingsstandsningen. Flere indlæg spørger, hvad der vil ske med varer, de har bestilt og om reklamationsretten, hvis en vare går i stykker.
»Shg's betalingsstandsning er noget, der interesserer vore læsere,« siger webredaktør Peter Rechnagel fra newz.dk.
De fleste læsere af news.dk er hardware-entusiaster og Peter Rechnagel mener, at debattråden er forholdsvis lang i betragtning af, at det gælder en erhvervsnyhed, som gamere generelt ikke er interesserede i.
Kommunikationskonsulent Bjarke Svendsen, der formidler gode råd om detailhandel fortæller, at onlinekunder er »relativt konservative« med hensyn til hvilke butikker de vil handle i. Med internettet skaber kunderne sammen en opfattelse af virksomhedens brand. Det gælder specielt for Shg, som han beskriver som en specialiseret it-forretning.
»Shgs kunder er mere engageret i deres computerbutik end gennemsnitsdanskeren,« siger Bjarke Svendsen.
Han forklarer, at reaktionen er tegn på kundernes usikkerhed på, hvad der vil ske med både virksomheden og de penge, der har lagt for varekøb. Den usikkerhed er ikke god for Shg og virksomheden skal derfor sørge for at gå i dialog med kunderne.
»Virksomheden skal gå i dialog med deres kunder og sørge for at slå de myter ihjel, der måtte opstå,« siger Bjarke Svendsen, Retail Institute Scandinavia.