Det betyder, at Scribonas lager i Århus på sigt skal sælges eller overdrages til en samarbejdspartner.
»Om to, tre eller fire år ejer vi ikke længere vores lagerlokaler,« fortæller Magnus Johansson fra Scribonas koncernledelse.
Ideen er i stedet at indgå aftaler med store logistikspillere som DHL, General Logistics Systems og Schenker, der overtager transport og lagerdrift.
I Norge er der allerede aftaler med DHL Solutions og Linjegods, som varetager lager og transportopgaver for Scribona.
Alt styring af logistik varetages fortsat gennem Scribonas systemer. Lagermodellen bliver samtidig lidt mere kompliceret, fordi der ud over et cenralt lager og lokale lagre også vil blive arbejdet med HUB-lagre, hvor leverancer samles og videresendes.
Ifølge Magnus Johansson kan det betyde, at transporttiden bliver op til tre eller fem dage kortere på varer i restordre. Samtidigt bliver det muligt allerede at oplyse om leveringstider, når varerne forlader leverandørernes lagre eller fabrikker.
»Vi går modsat af vores konkurrenter. I stedet for at samle det hele i et kæmpestort centrallager, så går vi i stedet efter fleksible lagre, der kan tilpasses efterspørgselen,« siger Jens Viggo Rasmussen, der landechef for Danmark og medlem af koncernledelsen i Scribona.