Voice-produkterne kom ind i 3Coms regi, da leverandøren i 1998 opkøbte en PBX-producent, og i dag har 3Com PBX'er, der også omfatter SMB-markedet, for eksempel MPX100, hvortil der kan tilsluttes op til 150 linjer.
Hidtil er PBX-produkterne blevet solgt gennem traditionelle data-forhandlere, men ifølge Henrik Bergreen, som er marketingchef for 3Com i Norden er det sjældent disse forhandlere, kunderne henvender sig først til, når de skal have nyt telefonsystem. Det håber 3Com forandrer sig, når der engageres forhandlere, som i forvejen har speciale i PBX-systemer.
»Det er nemmere at lære voice-resellere noget om data-teknik end at lære IT-forhandlere at sælge PBX,« slår Henrik Bergreen fast.
»Vi går efter 10 procent af de cirka 500 PBX-resellers i Norden. For dem vil vi etablere særlige tekniske kurser og salgstræning gennem distributøren,« siger han.
Forhandlerne skal certificeres for at sælge 3Com-løsningerne. Det foregår enten i Stockholm eller ved at 3Coms egne folk kommer til forhandlerne. Certificeringen er gratis, oplyser Henrik Bergreen.