Den norske onlineforhandler Amentio har ambitioner om en milliardomsætning i norske kroner. Forhandleren har netop fået en del af den ønskede vækst med en overtagelse af konkurrenten Datakjeden. Den opkøbte kæde har otte butikker fordelt i Norge, og med overtagelsen vil Amentio få en årlig omsætning på 426 millioner danske kroner. Med opkøbet bliver to forskelligartede handelsformer samlet. Amentio er en udpræget billigbutik på nettet, der de seneste to år blevet kåret som Norges billigste onlinebutik af it-sitet hardware.no, mens Datakjeden er forankret i sine fysiske butikker.
Og netop kombinationen af en tilstedeværelse i cyberspace og på gadeplan skal sikre Amentio adgang til så stort et marked som muligt, forklarer Amentios Are Sørum Langås. Ved både at sælge online og i fysiske butikker kan Amentio nå forskellige kundegrupper.
»Hvis man er prisbevidst, er det nærliggende at købe på nettet, mens kunder der har travlt med at få varen køber i en fysisk butik,« siger Are Sørum Langås, der bliver koncernchef for den samlede virksomhed.
Opkøbet skal gøre Amentio til en af de største detailforhandlere i Norden.
»Datakjeden er første skridt i vores plan om at nå en milliard norske kroner (820 millioner danske kroner, red.) i omsætning i 2012,« siger Are Sørum Langås.
Amentio har allerede etableret sig med en webshop i nabolandet Sverige og efter opkøbet er et par fysiske butikker i Stockholm blandt de overvejelser, som Amentio gør sig. Desuden ser den norske forhandler på Danmark som endnu et skridt på vejen.
»Det er nærliggende at startet en webbutik i Danmark. Vi vil være store i Norden og må gøre det, der skal til for at nå målet,« siger Are Sørum Langås.