Økonomistyrelsen har brug for flere konsulenter til at få styr på sine problematiske IT-systemer.
Styrelsen hyrer derfor endnu en gang konsulenter til at arbejde med systemerne, der blandt andet tæller det skandaleramte lønsystem SLS, som har taget 12 år at udvikle og kostet skatteborgerne 426 millioner kroner.
Økonomistyrelsen har tidligere haft omkring 10 eksterne konsulenter gående, der hver har kostet 200.000 kroner om måneden.
Denne gang entrerer styrelsen med konsulentfirmaet Devoteam Fischer og Lorenz, der skal sørge for, at styrelsens løn- og personale-administrative systemer holder sig på rette kurs.
Konsulenterne fra Devoteam forventer, at det blandt andet er håndteringen af SLS, de skal rådgive Økonomistyrelsen om.
SLS-lønsystemet skal holde styr på næsten alle statsansattes løn i Danmark og er i øjeblikket ved at blive rullet ud.
Når udrulningen er overstået i juli, er knap 600 statsinstitutioner flyttet fra det 30 år gamle lønssystem, SCL, til det nye, SLS, på kun seks måneder.
Devoteam klar til udfordringen
- Vi har stor erfaring med digitaliseringen af den offentlige sektor, så vi er klar til at tage imod den store udfordring, det er at få så omfattende IT-systemer til at fungere optimalt, siger Allan Jensen, partner i Devoteam Fischer & Lorenz.
Økonomistyrelsen og Devoteam har indgået en rammeaftale, der løber frem til udgangen af 2006.
Devoteam eller Økonomistyrelsen vil på nuværende tidspunkt ikke vurdere, hvor mange penge rammeaftalen er værd.
- Vi ved det simpelthen ikke, da det ligger i rammeaftalens natur, at vi finder ud af, hvad det konkrete indhold i aftalen er hen ad vejen, siger Allan Jensen.
Økonomistyrelsen regner ikke med, at rammeaftalen vil fordyre SLS-projektet yderligere, da SLS har et separat budget, hvorimod rammeaftalen indbefatter alle styrelsens løn- og personaleadministrative IT-systemer.
Devoteam har tidligere samarbejdet med Økonomistyrelsen, men den nye rammeaftale betyder en intensivering af samarbejdet.
-Jeg vil tro, at cirka halvdelen af vores konsulentbistand bliver IT-teknisk spidskompetence. Den anden halvdel kommer til at handle om strategiske temaer og overvejelser i forbindelse med brug og valg IT på løn- og personaleområdet, siger Allan Jensen.